Reacties….

borduren
Afgelopen dinsdag publiceerde ik in de Volkskrant over het wonderlijke islamdebat dat voortdurend in kringetjes ronddraait. En over de rare voorrechten die moslims in Nederland hebben boven niet-moslims.
Geenstijl, die me in een eerdere versie nog even verwarde met euthanasie-arts Remco Verwer, was positief. Op Twitter ging iemand los die het stuk niet begreep. Anderen zijn het kritiekloos eens – dat is soms net zo teleurstellend. Ik zag de retweets van hardcore anti-moslimtwitteraars.
Ik heb dat proces allemaal al voorspeld in het stuk zelf. We schieten geen reet op. We moeten gewoon de wet voor iedereen laten gelden en dus handelen. Het valt me op de het niveau van mijn tegenstanders en vijanden intens droevig is. Ze bestrijden niet eens het stuk. Nee, ze gaan tekeer in de trant: “Maar dat is toch niet erg, dat vrouwen apart behandelen?”
Die mensen zou ik willen zeggen: “Neem een groep waar jijzelf toe behoort en dan vind jij het kennelijk OK gediscrimineerd te worden op basis van je sekse, huidskleur, leeftijd of wat dan ook. Dat kunnen we dus zo doen”. Immers, of we mogen allemaal discrimineren, of niemand. Het kan niet zo zijn dat de ene groep een vrijkaart geeft op het gebied van gedrag en de andere groep niet.

Ik ben niet helemaal gelukkig met de kop die slechts een halve kolom van een alinea van het stuk dekt.

Om Heere Heeresma te citeren: Ik schrijf voor nadenkenden.
Mijn artikel is meer een metastuk, over debatteren in het algemeen. Met een bepaalde stijlvorm om het ook voor mij en de intelligente lezer  interessant te houden (‘ ik zou… ik zou’).
Dat valt niet iedereen op, zelfs veel professionele lezers zijn onmiddellijk bezig met de belangrijkste vragen in Nederland:
MAG DIT STUK WEL?
WAT VIND IK ERVAN?
PAST DIT STUK BIJ MIJ, ZIT IK NOG IN HET GOEDE KAMP?
Vooral die laatste vraag, vrees ik, is van het grootste belang. De moderne mens lijkt zo vertwijfeld dat ie zich dat voortdurend afvraagt of ie wel goed in de ogen van anderen is.
En dan stopt het rationele denken dus.
5 gedachten over “Reacties….

  1. De niet echte Karel Anus

    Vooral de vraag ‘zit ik nog in het goede kamp’ is interessant. Door jouw kamp als ‘verkeerde’ beoordeeld worden, betekent uitstoting uit de roedel en vrienden kwijtraken. Dit is voor velen de motivatie om hardnekkig aan de eigen mening vast te houden en zich vast te klampen aan het eigen kamp. Sociale wezens willen niet alleen staan…Dan maar meeblaten met de groep

  2. terrebel

    Mee eens! Ook ik vind dat vrouwen priester zouden mogen worden, meisjes in Spakenburg broeken mogen dragen, mensen van boven de 45 een kans mogen hebben op de arbeidsmarkt, mannen en vrouwen en jongeren hetzelfde loon moeten krijgen voor hetzelfde werk, dat mannen mee mogen doen met Leontien’s Lady Bikeride, computerles speciaal voor meiden moet worden afgeschaft, net als speciaal onderwijs, et cetera.

  3. janstemerdink

    Gelezen. Dus jij vindt “het ronduit enig om aan dit maatschappijverrijkende geluid te wennen.” Een vreemd soort sarcasme.
    Misschien komen we wel verder met debatteren. De groep anti-immigratiemensen wordt steeds groter. Maar de politieke correctheid is wel hardnekkig.
    Er was een goede moslim in het theater Bataclan, hoorde ik woensdagavond op het RTL-journaal. Hij had vluchtuitgangen geopend en daarmee honderden levens gered. Deze man ergerde zich aan uitlatingen van de zanger van Eagles of Death Metal, die verklaarde moslims vreugdedansen te hebben zien maken. De goede moslim beklaagde zich over angstzaaien. Ik stel me even voor in de positie van de zanger. Je hebt een aanslag overleefd en dan wordt je uitgemaakt voor angstzaaier! Die goede moslim is kennelijk zo goed geïntegreerd dat hij een Gutmensch is geworden. Deze manier van denken is een kankergezwel in onze cultuur. Maar mede door al het debatteren wordt het kankergezwel wel steeds kleiner.

  4. renzoverwer Berichtauteur

    dank voor de aanvulling Jan!. En idd debatteren kan ook wel helpen, ik word alleen moe van de vele kringetjes waarin het “debat” (is het wel een debat? Ratio wint niet echt) ronddraait.

    Dat “enig”, dat is met een vette knipoog.

Geef een reactie

