KAREL ANUS …. gevangen

Een jaar of dertien terug was ik met een vriend in een kroeg in de Amsterdamse Pijp. Het was een cafe met bruine tafels, kleedjes, een geblondeerde barkeepster en een gokautomaat. Dries Roelvink schalde door de muziekinstallatie. Het was er middag en donker…

Ik en mijn goede vriend raakten in gesprek met een man. Hij beweerde dat hij “Karel Anus” heette.
We dachten eerst nog dat we het verkeerd verstaan hadden, dat-ie bijv Karel Aalbers of zo heette.
Maar nee, hij hield vol dat hij KAREL ANUS heette. Wij reageerden ongelovig, zoals denk ik de meeste mensen zouden doen. Hij had zich ook kunnen voorstellen als “Karel”.

OK. Wij spraken verder met Karel. Nu had Karel een theorie bedacht, die-ie volgens mij graag op mensen losliet. Op een gegeven moment zei hij tegen de vriend:
‘Jij bent gevangen in je eigen onvermogen!’
De vriend keek heel sip…

maar dat onvermogen geldt natuurlijk voor elk mens.
Je kunt niet meer dan je kunt. Je bent gevangen in je eigen vermogens en onvermogens. Zo zal ik nooit olympisch goud winnen of een kind baren.

En Karel Anus was gewoon dronken.

 

Die opmerking is geniaal, besefte ik de jaren erna steeds meer:

GEVANGEN IN JE EIGEN ONVERMOGEN

Want je ziet dat gevangen zijn bij alles, bij debatten bijvoorbeeld: een mens ziet niet meer dan eigen tunnelvisie. Ik heb het gisteren ook geregeld gedacht, bij commentaren op mijn Volkskrantstuk.

Het is ook een deprimerende gedachte….soms.
Maar omdat ik hem onmiddellijk associeer met Karel Anus moet ik altijd lachen…

 

 

 

 

Een gedachte over “KAREL ANUS …. gevangen

  1. Pingback: Reacties…. | Blog van Renzo Verwer

Geef een reactie

