Seksclub La Cloche en het tragische verhaal van Rinus Smits

Op hetiskoers  lees ik een stuk over een wielrenner die ik ken, een oud-collega van mijn vader.

Smits_Rinus

Halverwege de jaren tachtig toen ik een jaar of tien/twaalf was, reed Rinus Smits mee in het amateurcriterium van Woerden-Tournoysveld. Rinus, een renner in zijn dertiger jaren, zou zich bij ons omkleden.

Hij had al eens gezeten wegens vrouwenhandel, maar had zich naar binnen weten te kletsen bij mijn vaders werkgever… het zal zijn handigheid en jovialiteit zijn geweest. Rinus was gul, zeggen ook andere oud-amateurs.

 

rinussmits

Rinus Smits, hier in het wiel van Tim Krabbe, ronde van Diemen, 1980

Ik ging dus kijken bij het criterium. Het werd een sprint met een fikse groep. Die spurt was hard en gemeen en Rinus won. Er werd nog een protest ingediend, Rinus zou een kwak hebben uitgedeeld en/of van zijn lijn zijn afgeweken. Na afloop gaf Rinus de bloemen aan mijn moeder. Hij was een charmeur.

Hij ging bij ons douchen en naar de wc. Het duurde en het duurde, minuten kropen voorbij tot er minstens een uur vol was. Al kwinkslagen makend, verliet Rinus daarop ons huis.

Toen hij weg was zei mijn moeder: ‘Het heeft hier nog nooit zo gestonken. Dat moet doping zijn, dit is abnormaal’.

Van collega’s van mijn vader begreep ik jaren later dat Rinus een harde werker en vreemde snuiter was. Een keer stroopte hij op de zaak zijn broekspijpen op en liet trots de sporen van injectienaalden zien. “Vitamine-injecties”, zei hij daarbij.

la-cloche-kamer-3

Kamer 3 van de legendarische seksclub La Cloche, sponsor van Rinus Smits’ wielerploeg.

Volgens het verhaal (zie bovenstaande link op hetiskoers!) gebruikte hij mensen en had een pistool op zak. Hij was een charmeur, aardig EN lichtte mensen op. De wielerploeg die hij oprichtte, gesponsord door seksclub La Cloche, kwam nooit officieel in actie. Een trainingskamp  – en dat was het.

Sommigen zeggen dat er weinig verloren is gegaan aan Rinus. Toch is zeker zijn einde tragisch. Rinus had ook enkele kinderen, waaronder zijn dochter, die ik voor deze blog even sprak via Facebook. Ze hield van haar vader en mistte hem.

Geef een reactie

