Over het vroegere Woerden, geheugen, Jan Kont en klontjes suiker

thee

Soms denk ik dat elke kop thee die je ooit gedronken hebt, elk klontje suiker dat je daarbij gebruikte, nog ergens in je geheugen opgeslagen ligt. Het gaat er alleen om: hoe kom je bij die herinnering?

Het geheugen is niet iets als een recorder die alles opneemt en dat het dan desgevraagd kan worden afgespeeld – dit is ook een van de problemen bij herinneringen en bijvoorbeeld getuigenverklaring bij rechtszaken: we vullen zelf in, kleuren plaatjes bij. We vergeten. 

Zo had ik (Woerden, 1972) in geen 25 jaar meer aan Jan Kont gedacht. Was de man totaal vergeten. Maar een dag of tien geleden stuitte ik op het prachtige nummer van Woerden Konnekt “Woerden”.

In de intro komt Jan Kont voor. En ineens zag ik hem weer voor me: eind jaren zeventig, jaren tachtig. Schilderskwartier/Tournoysveld, Woerden.

Jan, geen achternaam bekend. Werkzaam bij de plantsoenendienst. Jan Kont was ‘simpel’, zoals dat toen heette.

Toen ik dus onlangs me Kont herinnerde, dacht ik eerst nog dat hij Jan Kont genoemd werd wegens een immer afzakkende broek. Mijn geheugen draaide me een loer. Want ik ging googelen en jawel, Jan Kont liep altijd ietwat met zijn kont achteruit. Een lichamelijke afwijking. En daarom werd hij Jan Kont genoemd. Vooralsnog moet ik die herinnering maar vertrouwen….

We lachten als kinderen om hem. Ik vrees dat we niet altijd aardig waren.

Ook andere herinneringen aan Weorden schoten me later te binnen door dit lied, van K77 tot Arie, van scholen, van leraren. Van de keer dat ik een wesp probeerde dood te trappen en gestoken werd…

Zoals het lied zegt:

Woerden, waar ik ook ga in dit leven

Woerden, wij zijn met elkaar verweven.

Op naar de volgende kopjes thee die ik me herinner.

Terwijl ik dit blogje schrijf, chat ik met een van de rappers van Woerden Konnekt, die over juffrouw Heemskerk begint. Weer iemand aan wie ik in geen jaren heb gedacht!

 

 

Een gedachte over “Over het vroegere Woerden, geheugen, Jan Kont en klontjes suiker

  1. Pingback: Het geheim van Woerden: het lied, Cor van Gulik en de stad | Blog van Renzo Verwer

Geef een reactie

