De verschrikkelijke Janmaat – Joost Niemöller

joost-niemc3b6ller-de-verschrikkelijke-janmaat

In mijn vorige blog over slechte erotische scenes citeerde ik al uit de Janmaat-biografie van Joost Niemöller. In dit boeiende, serieuze boek over de omgang van Nederland met de centrumpartij, staan wel weer meer komische anekdotes.

Zo geeft de weduwe van Hans Janmaat, Wil Schuurman, haar visie op Geert Wilders:

“Die zat toen in de Tweede Kamer in de fractiebanken, als medewerker. En dan zat die ons kwaad aan te kijken! Ik dacht toen nog dat het een nicht was.”

Haha.

En:”Hij was echt een tegenstander. Ik geloof dat hij er nu alleen maar voor het geld in zit.”

Het boek biedt veel doorwrochte info, onder meer over CP-oprichter Henry Brookman, wiens naam ik half vergeten was. Maar niet vergeten was ik dit:

“Met regelmaat klonk de roep om een verbod van de centrumbeweging. Zo verscheen er een paginagrote advertentie in kranten en weekbladen, ondertekend door honderden personen, met als oproep: ‘De Centrumpartij moet verboden worden!’” (p.110)

De verschrikkelijke Janmaat: Nederland en de Centrumpartij / Joost Niemöller, voorwoord Meindert Fennema
Uitgeverij Praag. Oktober 2015. 424 pag. EURO 19,95. Te koop bij boekhandel en internetboekhandel.

 

Geef een reactie

