Wim Brands en het minder populaire boek

boekenstapel

Wim Brands (57) heeft een einde aan zijn leven gemaakt, lees ik net.

Ik keek niet vaak naar zijn boekenprogramma… maar ik waardeerde het enorm dat hij niet alleen successchrijvers te gast had.

Zo interviewde hij in 2013  Boudewijn van Houten. Brands zei in deze uitzending: “Nooooooit zal Tegengif van Van Houten aangeprezen worden in boekenpanels van boekhandelaren.”

En in NRC (2014) meldde Brands over het boekenpanel van De wereld draait door:
“Een roman kun je niet in een paar minuten tot wat slogans reduceren. Voortreffelijk! Gevoelig! Soms wordt er ook gewoon evidente onzin beweerd. Het boek Kind onder kannibalen van Bukowski werd een coming of age-roman genoemd. Maar dat is het helemaal niet. Het is alsof je iemand die niet weet wat een buitenspelfout is een voetbalwedstrijd laat analyseren. Het is een verschrikking.”

Wim woonde bij mij in de wijk; ik zag hem wel eens wandelen met zijn hond. Toen ik hem een jaar of twee geleden terug eens tegenkwam, complimenteerde ik hem met zijn interview met Van Houten. En met zijn sneer naar de boekhandelarenpanels.

Hij glunderde en voegde eraan toe: “Laten ze maar eens een boek van Van Houten als boek van de maand kiezen. Dan trek ik mijn woorden met alle plezier in. Dat zullen ze niet doen hoor, haha.”

 

 

 

2 gedachten over “Wim Brands en het minder populaire boek

  1. Pingback: Nieuws: Overzicht herdenkingsartikelen Wim Brands - Tzum literair weblog

Geef een reactie

