Het sociale spel – toch wel

sociaal

 

Enkele dagen terug schreef ik over schaken en  (het gebrek aan) menselijk contact.

Nu valt me toch iets op, zeker in Sevilla. Schakers kunnen zeer geanimeerd spreken. Hier in de toernooizaal is er totale chaos: tijdens partijen kwekt men soms, in de zaal spreekt men hardop met elkaar, soms lopen spelers terwijl hun partij aan de gang is weg om te gaan telefoneren… (een schending van de FIDE-regels)… enz

Zijn schakers dan toch sociale dieren?

Ja en nee. Mijn voorlopige theorie: schakers zijn vooral sociaal als het om schaken gaat. En dat is ook prima!

Nu ga ik een stuk wandelen met mijn secondant en de hele tijd over schaken praten natuurlijk.

2 gedachten over “Het sociale spel – toch wel

Geef een reactie

