Schaaktoernooi Sevilla

Momenteel speel ik het toernooi in Sevilla. U kunt het volgen http://www.fsajedrez.com  en HIER.

Wonder boven wonder sta ik niet onderaan na twee ronden, maar zelfs gelijk met de gewaardeerde, vriendelijke en op het schaakbord soms gevreesde Gunther Ballon. Gunther had alleen veeeeel zwaardere tegenstand dan ik. Er is nog een Nederlandse deelnemer, Ada van der Giessen, en misschien zijn er nog meer, ik heb nog niet gekeken. De stad is mooi – zou ik hier niet kunnen wonen? Maar mijn Spaans is zo belabberd.

De tweede ronde bracht me een wonderlijk avontuur, waarbij ik tot zet 59 zwaar verloren stond, maar steeds bleef knokken. In het ontstane dame-(+ beiden een paard) eindspel verloren we zo om beurten een pion. De ontstane stelling kan ik nog steeds niet goed beoordelen, maar mijn tegenstander bood ‘tablas’ (remise) aan.

Toen eindelijk begreep wat hij bedoelde, weigerde ik beslist, ondanks mijn tijdnood. Ik vond dat-ie nu een aantal zetten te lang had geknoeid. Mijn gok pakte goed uit. Nadat hij zijn koning op f2 had gezet en me een een paar schaakjes gaf besloot hij met zijn dame op f6 te slaan – en ik had een paard op e5…

64… Pg4 + en damewinst. Even was hij verbrijzeld, hoewel ik ook een vage glimlach zag. Donner schreef eens – ik citeer uit mijn hoofd – dat niets zo geweldig voelde als een totaal onverdiende winst.

Mijn gevoel van triomf bleef uit. Ik ben vooralsnog alleen tevreden over mijn gokvermogen. Op naar de derde ronde.

 

 

 

 

2 gedachten over “Schaaktoernooi Sevilla

Geef een reactie

