Handige asielzoekers met kennis van een beetje Engels gezocht

 

Een paar dagen geleden was het weer zo ver. VNO-NCW en/of andere werkgeversorganisatie stuurde een persbericht rond, en de NOS nam het over.

Asielzoekers opleiden voor sectoren waar personeelstekort is, dat is het verhaal.

Bij zoiets vraag ik me altijd af: kan dat niet met Nederlandse werklozen?  We hebben er  slechts 600.000!

Affijn: het bekende verhaal. Er zijn zogenaamde tekorten en de lonen moeten laag. En buitenlanders kun je makkelijker uitbuiten.

Op deze manier sluit je Nederlanders uit – je kunt een baan niet tweemaal vervullen.
Ik werd niet aangenomen! Ik wilde. Ik was niet Pools genoeg.
Verder vraag ik me af als dat beetje Engels genoeg is, hoe het met de veiligheid in dat soort bedrijven zal gaan.
 Zie voor een historische kijk
Als je arbeidsmigranten wilt, zou je daar ook gewoon eerlijk over kunnen zijn als bedrijf. Je wilt goedkope lui, makkelijk vervangbaar, die niet zeuren en nooit naar een vakbond stappen. Waarschijnlijk krijgen ze ook nog een subsidietje of je kunt dingen regelen met de belastingdienst.
Als u nog eens leest of hoort: tekort in [ techniek, ICT, tuinbouw ]:
gelul.  Er is geen wezenlijk tekort in die sectoren.
Er is een tekort aan mensen die voor een appel en een ei werken.
Geef een reactie

