Burgeroorlog, het kan ook in Nederland

door Renzo Verwer

Oorlogshistoricus Martin van Creveld (geb. 1946) noemt als belangrijkste factoren bij het ontstaan van burgeroorlogen: ‘Incompetente regeringen met een dubieuze legitimiteit (…), overbevolking, verslechtering van het milieu waardoor de natuurlijke hulpbronnen in steeds sterkere mate worden aangetast, falende economieën en een traditie van etnische en religieuze tegenstellingen’.

Hij heeft het dan (in: Oorlogscultuur, Spectrum, 2009) over derdewereld-landen. Maar met een toenemende migratiestroom importeren we allerlei conflicten en etnisch-religische spanningen in Europa. Ik zag dat al in de jaren nul in een Amsterdamse jongerenflat waar toegelaten asielzoekers van strijdende partijen bij elkaar op de afdeling werden gezet.

Of neem dit bericht:

 Fascinerend citaat: “Feije rekent af, Angela is daarmee gestopt. „Ik werd als vrouw niet geaccepteerd door een groep Arabische bewoners. Ze wilden mij geen geld geven als ik bij de kassa stond.”

Dat is niet zoals je het in je winkel hebben wilt, erkent haar man. „We leven hier in Nederland.” Maar je moet er niet te lang bij stilstaan, vindt Angela. „Ik doe nu de administratie, de bestellingen en zoek leveranciers. We gaan binnenkort ook speelgoed verkopen.” Ze moeten vooruit, wil ze maar zeggen, geld verdienen.”

Waar is de antidiscriminatiepolitie? En überhaupt de politie? Mag dit in Nederland?

Niemand die zich er druk over maakt. Ook de man en vrouw in kwestie hebben het geaccepteerd. Als ik dit aan de orde stel op facebook-groepen tegen discriminatie, of bij mensen die tegen discriminatie zijn, beginnen ze (vaak vrouwen!) over ‘de christelijke kerk die dit vroeger ook deed’. Ergo: discriminatie van vrouwen vinden ze, nee vinden WE geen probleem.

En zo veranderen onze normen. Ten goede? U mag het zeggen.

Zie ook dit bericht over christenen die uit de vluchtboot geduwd werden door moslims.:

 

Of over CalaisIn het vluchtelingenkamp ‘Jungle’ bij Calais is het een hel. Wie een afvallige moslim is, is er zijn leven niet zeker, en de moslims kijken er neer op zwarte inwoners.

We zouden eens kunnen nadenken over wie we binnenlaten. Die mensen zijn niet allemaal ‘ zielig’. Er zitten verschrikkelijke klootzakken bij EN veel mensen die hier totaal niet passen.

Ik denk soms dat het al te laat is. Nederland is absoluut niet immuun voor een burgeroorlog – al denken we allemaal ‘ dat het niet zo’n vaart zal lopen’. Maar dat is naief gedacht. Ook in Nederland kan het misgaan. Nee, niet op elke plek, en in bepaalde delen van het land zal men er weinig van merken. Maar ik denk dat het binnen 10-25 jaar zover is. En in een burgeroorlog is het positie kiezen… wegkijken, strijden, verzetten… vriendjes worden met boeren (voedsel!)..

En wat betekent dan een burgeroorlog? Daar kunnen we ons hier moeilijk een voorstelling van maken. Denk maar aan etnische en/of religieuze groepen die met elkaar strijden (Een soort verzuiling, maar dan keihard), gewapende gevechten in straten, plunderingen, moeilijkheden met voedselvoorziening en distributie van goederen, diverse staten in de staat. No go areas, politie die bepaalde wijken niet ingaat. Groepen die streetwise zijn, mensen die dat niet zijn. Groepen die gewend zijn te vechten, de straat op te eisen, anderen die in hun schulp kruipen. Jood zijn lijkt me alweer geen feestje in zo’n tijd. Boven ons gestelden die samenwerken, hun huid redden, en in veilige gebieden wonen.

Er zal meer gebeuren, waarover we allen niet na durven denken.
.

 

3 gedachten over “Burgeroorlog, het kan ook in Nederland

  1. richardkamp

    Ik lees net dat onze ‘volksvertegenwoordigers’ zich niets van anti EU referenda zullen gaan aantrekken.
    Of het dan zover komt dat ze nog eens onder de guillotine komen weet ik niet, maar het kan die kant op gaan.
    Het binnenhalen van allerlei mensen die niets met onze cultuur hebben, daar zelfs tegenin gaan, het zwarte pieten gedoe, kan ook best tot rellen leiden.
    Diezelfde mensen klagen dan over discriminatie, ik denk dan, wie naar een ander land gaat respecteert de cultuur van dat land.
    Wie dat niet doet, en bij sollicitaties geen baan krijgt, moet eens in de spiegel kijken om de oorzaak te zien.

  2. Reinder Veenstra

    Ik had in 1989 tijdens de Rushdie-affaire de euvele moed de voorspelling te doen, dat Nederland en Europa binnen twee generaties in een catastrofale situatie van sektarisch geweld en sociale problemen gaan belanden. Tot heden ten dage houd ik dat stug vol. Ik merk wel de laatste jaren dat ik minder vaak word weggehoond en ik ben al tijden niet meer bestempeld als racist of fascist. Ik ben het met je opmerkingen eens. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik al een beetje aan het `preppen` ben geslagen.

Geef een reactie

