Enkele gedachten over de (moderne?) islam

Nu ramadan ten einde is, wil ik eens wat korte gedachten aan de islam wijden. Ik las een mooi artikel van Rik Smits over de islam.

De auteur kijkt wel erg rationeel naar de islam. Hij vindt dat moslims moeten kiezen. Hij heeft gelijk… maar die stap die hij beschrijft, die zetten de meeste moslims niet.

Ik ken wel wat moslims en me vallen een paar dingen op:
– Degenen die ik ken zijn lief en behulpzaam. Maar als je bijvoorbeeld ook maar suggereert niet mee te doen aan ramadan, zijn ze geschokt. Ik heb het dan over een stel waarvan de vrouw werkt en GEEN hoofddoek draagt;
– Een zeker anti-intellectualisme tref ik wel aan. Of dingen expres niet goed begrijpen. Zo schreef een jonge moslim  op internet dat hij ‘tot zijn verbazing ‘veel mensen tegenkomt die godsdienst wilden afschaffen. Ik heb hem gemaild (had hem eens ontmoet): “Weet je dat ik die mensen nooit tegenkom?? Alleen hooguit mensen die religie in het openbaar willen afschaffen. Wat toch echt iets heel anders is. Religie is namelijk niet af te schaffen.”
En dan hoor je niets meer. Maar eh, hij vergist zich ernstig. Hij interpreteert atheïsten echt verkeerd;
– Dit is niet aardig van me, maar ja, ik hoef niet alleen aardige dingen te zeggen: de westerse mensen die zich tot de islam bekeren zijn, uitzonderingen daargelaten, echt domme onnozele halzen/wichten – ook al hebben ze een studie gedaan.

– De islam biedt mensen een verhaal. Troost. Heel belangrijk in deze geëconomiseerde samenleving. Het biedt een verhaal dat het kapitalisme of het atheïsme niet bieden.

En dus denk ik dat Smits’ verhaal een zeer lastig verhaal is.
Smits, desgevraagd:

“Klopt. Ik ben bewust rationeel. Kijk, het kan me niet schelen in wat voor kermis je wilt geloven, als je maar niet de fout begaat te denken dat genieten van de voordelen van de scheiding van seculier en religieus samengaat met vasthouden aan het primaat van de religie. Dan maak je de boel stuk, vreet je hem alleen maar op. Dat is parasitair, en schaadt uiteindelijk jezelf en je kinderen. Dus moderne moslims moeten zien hun islam echt te veranderen (dat gaat van au) of uittreden (dat gaat ook van au). Rotkeuze, maar het is niet anders. Het alternatief is uiteindelijk Midden-Oostenellende.”

Smits heeft een punt. Maar hij gaat dus aan een paar dingen voorbij.

2 gedachten over “Enkele gedachten over de (moderne?) islam

  1. Johnny Bitcoin

    Ik kan je volgen tot aan het woord middenoosten ellende, ik ben van mening dat deze ellende aan het westen te wijten is. Zo was bijvoorbeeld ISIS er niet geweest als de VS Saddam in dat gebied niet uitgeschakeld had. En Saddam was er niet geweest als Iran niet aangevallen was geweest door de VS. En Iran was niet zo agressief geweest als de VS er niet de dictator `de Shah` in de jaren 50 neer hadden gezet.
    En achja, waren de Palestijnen in de regio zo boos geweest als de Israelieten niet dat gebied volledig bezet zouden houden?
    Controversieel allemaa, maar wel de waarheid.

  2. renzoverwer Berichtauteur

    Johny, dus mensen in het middenoosten zouden vreedzaam leven zonder het westen? ik geloof er niets van. Al die stammentwisten zijn er ook zonder het westen. En ja, natuurlijk moeten wij ons niet bemoeien met hen. eens. Maar dan maken ze er ook een zootje van. Of is die fijne sharia, is dat ook onze schuld? Shiieten tegenover soennieten… onze schuld?

    Ik zeg: nee.
    Doen ze zelf.
    Jij?

Geef een reactie

