Over Groeten is Gratis – Monique Burger

Onlangs sliep ik een nachtje in de Nieuwe Boekhandel van Monique Burger. ’s nachts kreeg ik heftige koorts, maar dat lag niet aan de winkel, en doet er nu even niet toe.
In de avond las ik haar boekje “Groeten is gratis” uit 2011. Monique zag het liggen op de leestafel waar ik me aan had geïnstalleerd en zei bescheiden: ‘Ach dat is alweer vier jaar terug hoor’.

 

 

Groeten-is-gratis-Monique-Burger
Maar de beschreven tips zijn nog steeds actueel. Maak gebruik van sociale media, wees er voor je klant, denk met hem/haar mee – ik noem er slechts een paar
Wat mij vooral opviel aan het boek is haar grote improvisatievermogen. Monique geeft extreem veel vrijheid binnen professionele kaders. Veel improviseren. Een klant die een stapel boeken omstoot? Monique stelt dat het haar schuld is en de stapel verkeerd stond. Zij verontschuldigt zich.
Sowieso verontschuldigt ze zich veel – maar niet overdreven.
Er kan veel in de Nieuwe Boekhandel. Kookworkshops, feestjes… Zelfs slapen (maar niet altijd) Juist omdat er algemene regels gelden – zonder dat die op de deur staan. En juist omdat ze een commercieel bedrijf is. Improviseren kan ook alleen als er een goede basis is. Anders wordt het een zootje.

Ben benieuwd of Monique zich hierin herkent.

Geef een reactie

