Het beste voor Kees – de autist

Ik zag laatst deze documentaire over Kees Momma, waar iedereen het al lange tijd terug over had.

Ik moet zeggen, ik vind die Kees helemaal niet zo schattig – wat zovelen roepen.

Hij is ook vaak een klein kind vind ik. Gaat tekeer als een klein kind als iets gebeurt wat hem niet zint (bijv. warm weer, kan ie niet tegen). Is dat wel autisme vraag ik me af… heeft hij niet te veel zijn zin gekregen?

Hij manipuleert en hij weet het. Hij eist steeds een bepaald gedrag van anderen.
 
Zijn ouders zijn ook bang voor hem valt me op.
Hij mag dan nog 100 keer autistisch zijn, en vast ook een lieve jongen, maar hij gebruikt het ook om zijn zin te krijgen.

 

 

3 gedachten over “Het beste voor Kees – de autist

  1. Myriam

    Ja, het is autisme en ja, hij heeft teveel zijn zin gekregen.
    Wat je schrijft klopt dus op zichzelf wel. Maar je wekt de indruk dat hij zich bewust is van zijn invloed en dat is hij niet. Net als bij een klein kind is zijn inlevingsvermogen namelijk niet groter dan zijn neus lang is. Gevoelens en behoeften van andere mensen bestaan simpelweg niet voor hem. En waar een klein kind die gevoelens en behoeften leert te herkennen naarmate het ouder wordt, leert een autist zoals Kees dat niet.

  2. renzoverwer Berichtauteur

    hai Myriam. Misschien iets te veel nadruk gelegd op kees ja, in deze blog. Ik denk echter dat hij slim genoeg en ook sociaal genoeg is wel een beetje te weten wat hij doet. ik ZAG hem manipuleren. Bewust. Autisme betekent niet dat alles mag… enfin, zal er nog eens over denken..

Geef een reactie

