Van Houten – over Europa . In: onder barbaren, dec 2014

“Hoewel ik dus weinig zinnigs over Europa kan zeggen – het gaat vaak over milieu en economie, aangelegenheden waarmee je alle kanten op kunt en dus ideaal voor politici – heb ik net als mijn werkster onvermijdelijk een paar gedachten erover. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat het zo’n goed idee is de boeren in Groningen op te laten draaien voor de problemen van de boeren in Sicilië, laat staan Anatolië. Het is mijns inziens ontwikkelingshulp all over again. Voorstanders ervan zijn weer degenen die een alibi zoeken voor hun goede leventje en tijdens het digestief nog even willen laten merken dat ze ook aan de minder geprivilegieerden denken. Of het humaan iets voorstelt, waag ik te betwijfelen.”

Uit: Onder de barbaren – Boudewijn van Houten. uitgeverij Flanor, december, 2014.

Geef een reactie

