Sijbrands vindt blindsimultaan afschrikwekkend

door Bert-Jan van Oel. [ Dit stuk verscheen enkele dagen voorafgaand aan de geslaagde poging in de Gooi- en Eemlander. Met toestemming overgenomen ]

WK blindsimultaandammen

Muiden Nee, echt leuk kan hij het niet vinden. Sterker nog, Ton Sijbrands ziet enorm op tegen zijn nieuwe, en zeer waarschijnlijk ook laatste, poging het wereldrecord blindsimultaan dammen te vestigen. De laatste keer dat hij het deed, in 2009 in het Olympisch Stadion van Amsterdam, werd het een martelgang van ruim 41 uur. En hoewel hij slaagde met klinkende cijfers, sprak hij direct na afloop: ,,Dit nooit meer.”
Vijf jaar later begint hij er toch weer aan. In Hilversum ditmaal, in de stijlvolle omgeving van het raadhuis van Dudok. De beste dammer die Nederland (en misschien wel de wereld) ooit heeft gekend werd tweemaal wereldkampioen en vier keer Europees kampioen. Tien keer vestigde hij het record blindsimultaan. Hij heeft zich allang teruggetrokken uit het toernooidammen, feitelijk is Sijbrands al jaren met pensioen. Maar als hij weer tevoorschijn komt, kloppen de harten van de damliefhebbers sneller.

Waarom nu toch weer een wereldrecordpoging?
,,We zijn daar al een tijd mee bezig geweest. Mijn ‘zaakwaarnemer’ Ebbo de Jong heeft diverse pogingen gedaan om het van de grond te krijgen, maar er waren geen sponsors te vinden. Totdat hij Jan Slagter van omroep MAX aanschreef. Die was wel enthousiast. Voor mezelf is het om drie redenen belangrijk. Het is de beste manier om publiciteit voor het dammen te krijgen. Ik herinner me nog dat ik in 2002 het wereldrecord blindsimultaan vestigde in Lutten. Niet veel later speelde ik mee in het toernooi om het wereldkampioenschap in Zwartsluis. Niemand wist dat, maar over die blindsimultaan werd ik wél aangesproken. Eigenlijk een schande natuurlijk. Verder is het zo dat zo’n blindsimultaan, vanwege de sterkte van de tegenstanders, toch ook veel interessante partijen oplevert, dus voor de damtheorie is het ook goed en het is leuk mijn capaciteiten te etaleren. En tenslotte is het nu eenmaal zo dat de verdiensten hierbij hoger liggen dan bij alles wat ik eerder heb gedaan, afgezien van de WK-matches die ik heb gespeeld.”

Hoe kun je je voorbereiden?
,,Ik heb voor het eerst ook gezorgd dat ik fysiek optimaal ben. Vanaf 1 september gestopt met alcohol en tien kilo afgevallen. Verder heb ik trainingssimultaans gespeeld en analyseer ik de partijen van mijn komende tegenstanders. Dat is dus ‘huiswerk’. Ik heb in Kees Thijssen voor het eerst ook een secondant gekregen. Hij is ook een goede hulp in de voorbereiding.”

nlrus1968damspel
Hoe ziet de samenwerking met MAX eruit?
,,Ze maken er reportages over en ik zal donderdag de hoofdgast zijn in Tijd voor MAX. Een uur durend live-programma dus, waartegen ik overigens – maar natuurlijk op een heel andere manier – niet veel minder opzie dan tegen de blindsimultaan. Ze hebben toch zo’n programma dat de Geheugentrainer heet? Dit is natuurlijk een extreme geheugentraining, al heeft niemand bij MAX dat zo genoemd. Nee, ik voel me niet oud of in het bejaardenhoekje geplaatst door de sponsoring van MAX. En het valt gewoon niet te ontkennen dat ik 65 jaar ben inmiddels.”
De regels voor de blindsimultaan zijn streng. Tegenstanders moeten gemiddeld een rating van 1050 hebben, er moet minstens zeventig procent worden gescoord en na een aantal foutzetten is elke volgende foutzet een onmiddellijke nederlaag.
,,Ja, dat klopt. Dat maakt het ook tot een panische bezigheid. Ik heb een boek gelezen over de Duitser schaker Marc Lang, die een wereldrecord blindsimultaan neerzette tegen 46 tegenstanders. Lang is niet zo’n vreselijk sterke schaker, maar hij hoefde slechts boven de vijftig procent te scoren. Zijn zorgen mocht ik hebben, dacht ik toen ik dat las.”

Wat maakt deze blindsimultaan zo vreeswekkend?
,,Ik leef constant in panische angst eigenlijk. Angst om wel aan de zeventig-procentnorm te kunnen voldoen, angst om onreglementaire zetten te doen, angst om partijen door elkaar te halen, angst ook om in slaap te vallen. In 2007, bij mijn wereldrecord blindsimultaan in Tilburg, had ik het gevoel dat ik door slaap werd overmand, geen prettige gewaarwording. Het is in feite een urenlange worsteling in eenzaamheid. Ik moet alles visualiseren, omdat ik niets concreet onder ogen heb. Ik moet alle zetten onthouden en in alle partijen ook nog eens de kansrijkste zetten zien te vinden. Dat is ook een reden dat ik tussendoor niet wil gaan slapen: ik ben bang dat alle informatie dan wegzakt in mijn hoofd. Bovendien duurt de recordpoging dan ook langer, en hoe langer het duurt, des te moeilijker het wordt. Gelukkig maak ik door de omstandigheden veel adrenaline aan, dat houdt me op de been. Tegen de fysieke problemen zie ik niet op, tegen al het andere wel.”

Geef een reactie

