Eind oktober verschijnt mijn boek “Waar blijft die baan?”

spinoza
In dit boek reken ik af met tien sprookjes over de arbeidsmarkt. Een aanrader voor werkzoeker, werknemer en werkgever!  Waar blijft die baan?? verschijnt eind oktober bij uitgeverij TIEM (www.uitgeverijtiem.nl) en begint als volgt:

 

PROLOOG: Talentenjachten

Het is eind 2012. De Noord-Hollandse fusiegemeente Hollands Kroon zoekt nieuwe ambtenaren: trainees op payroll-basis. 141 Mensen komen erop af: er is veel publiciteit geweest. De gemeente laat de sollicitanten een presentatie houden, tien minuten lang. De selecteurs zitten in stoelen die ze kunnen omdraaien, net als in het tv-programma The Voice Of Holland. De gemeente neemt zes mensen aan. Hollands Kroon: ‘Een sollicitatiegesprek voeren, zonder de gesprekspartners te kunnen zien en in alle openheid, past bij de huidige transparantie.’

In dezelfde periode laat ook NRC-Handelsblad mensen ‘op auditie komen’. De sollicitanten moeten zich, alweer in tien minuten, presenteren. Het Rijksmuseum houdt, ook eind 2012, assessments voor de functie van medewerkers garderobe en kaartverkoop. Sollicitanten moesten een paard door een veld leiden. De uitleg van het museum: ‘Met 1600 sollicitaties moet je natuurlijk wel met wat bijzonders komen in het selectieproces.’

Moet in de toekomst een serveerster auditeren voor winery facility artist?

Over banenselectie wordt, ook zonder omdraaiende stoelen, vaak duur gedaan: werving- en selectiebureaus en recruiters komen met prachtige kreten als the war for talent en je passie vinden. Mogelijk denken sommige kandidaten dat je als ober en kok –zeer respectabele functies natuurlijk- daadwerkelijk een superster bent. Maar of de werkgever met dergelijke sollicitatiemethoden de beste werknemer krijgt, is twijfelachtig – je krijgt zo degene die zich het beste presenteert.

‘The Voice of Holland’ is niet alleen een inspiratiebron voor sommige personeelsafdelingen, het programma vertegenwoordigt ook een ideaal. Het Voice of Holland-model gaat uit van de volgende aannames:

1 JIJ bent een uniek mens met bijzondere unique selling points.

2 Vroeg of laat krijg JIJ een kans op bijzonder werk.

3 Die moet je grijpen, dan word ook JIJ succesvol, gelukkig en/of beroemd.

Kortom: als je je best doet, kom je waar je maar wilt; doe je dat niet, dan kom je achter de kassa terecht.

Selectievormen als speeddates en talentenjachten passen uitstekend bij deze houding. Newspeak als ‘een uitdaging aangaan’, ‘het beste uit jezelf halen’, ‘De BV IK’, ‘elevator pitch‘ en ‘je passie volgen’ wordt niet als belachelijk, maar als vanzelfsprekend gezien. Solliciteren is een soort circus geworden, waarin je kunstjes moet vertonen.

Ik heb gemengde gevoelens bij dit perspectief op werk en mens. Het is prachtig als mensen werk doen waarin ze zich kunnen ontplooien en hun passie kunnen uitleven. Maar niet iedereen kan zijn passie vinden in zijn werk, want wie doet dan het smerige, vervelende en het gewone werk? Elk mens moet bijzonder zijn, maar waar is nog ruimte voor de gewone sterveling en de gewone baan?

Het arbeids- en economisch discours is met sprookjes en mythes vervuild. Veel mensen worstelen met slechts vaag verwoorde gevoelens dat er iets niet klopt in al die verhalen over de arbeidsmarkt. Ze zien dat bedrijven een verslechtering van arbeidsvoorwaarden presenteren als een verbetering, ze zien dat iedereen zonder plan de arbeidsmarkt op wordt gejaagd, en dat flexwerken heilig wordt verklaard.

Ik probeer in dit boek hun onbestemde gedachten te verwoorden. Die mensen zijn niet gek. Er wordt ons te veel onzin verteld, en er wordt vaak ronduit gelogen.

Ik pleit voor een eerlijke en realistische benadering van werkloosheid en werk.

Ik wil de volgende misvattingen bestrijden:

  • dat als je maar je best doet en flexibel genoeg bent, je er wel komt
  • dat solliciteren eerlijk is, en dat je het kunt leren
  • dat werken de enige zinvolle invulling van een bestaan is (ook zal ik op de enorme positieve effecten van werken ingaan)
  • dat reïntegratie en banenplannen banen opleveren
  • dat er enorme tekorten op de arbeidsmarkt aankomen
  • dat de vrije markt ons gaat redden
  • dat in de toekomst, met veel nieuwe technologieën, alles goed komt met economie en werk
  • dat iedereen zijn eigen baan kan creëren

Dit boek geeft geen tips over hoe je een baan krijgt. Menig collega-auteur doet dit wel; ik vind hun boeken onethisch. (…)

 

7 reacties

  1. Ik vind het een goed boek Renzo (nu al op blz 117) het bevestigd wat ik al wist of aanvoelde en geeft dus een bevestiging. Leuk is anders maar het geeft mij wel het gevoel ‘niet gek’ te zijn.

  2. Net gelezen en ben blij dat ik niet de enige ben die zijn vraagtekens zet bij de naar een baan helpen industrie die elkaar allemaal napraten met droombaan, je eigen merk worden, netwerken etc. en daar fraaaie bedragen voor opstrijken. Dit is bij mijn weten het eerste boek over deze materie door iemand die niet verdiend aan werkelozen.Ik zou je uitgever vragen er een te sturen naar alle ministers.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: