oud-copywriter Gerrit Kouwenaar overleden

natuurazijn

 

Gisteren overleed schrijver/dichter Gerrit Kouwenaar. In alle necrologieën miste ik iets.

Namelijk dit: de hoog gewaarde – ook door mij – Kouwenaar heeft enkele jaren, vlak na de Tweede Wereldoorlog, reclameteksten geschreven. Om den brode. En, ik schrijf dit zonder ironie: hij kon het goed. Ik citeer uit eigen werk:

 

Kouwenaar: ‘Schrijver zijn in Nederland betekent een moeizaam bestaan. Daarom schreef ik advertentieteksten, vaak wat langere, bijvoorbeeld voor de typisch naoorlogse piekurencampagne om zuinig met energie te zijn.’

Hij verzon ook de goed klinkende slogan ‘Natuurazijn heeft een zilverdop met een blauwe N erop’.

De geëerde dichter als copywriter, het klinkt nu vreemder dan het is. Uit hetzelfde artikel: VOORAL IN DE JAREN vijftig en zestig waren de reclame- en literaire wereld nauw verweven. Schrijvers, journalisten en reclamemakers kwamen in dezelfde cafes en speelden elkaar opdrachten toe. ‘Romans, reportages, advertentieteksten, het liep allemaal in elkaar over’, herinnert Max Dendermonde zich.

Ergens in de jaren vijftig stopte Kouwenaar met de reclame. Waarschijnlijk had hij voldoende andere inkomsten. Tegen mij was hij destijds (telefonisch, 1994) tamelijk positief over zijn korte reclametijd. Hij klonk absoluut niet als Herman Pieter de Boer die na zijn tijd in de reclame korte verhalen ging schrijven, omdat hij ‘niet dood aangetroffen wilde worden boven een advertentietekst voor korsetten’.

Dat is zowel Kouwenaar als De Boer (die eerder dit jaar overleed) bespaard gebleven.

Een gedachte over “oud-copywriter Gerrit Kouwenaar overleden

  1. Eugene Roorda, ook copywriter

    Wist ik niet Renzo. Leuk!
    Ook Willem Duys, Dimitri Frenkel Frank, Kees van Kooten, Jan Lenferink waren ooit copywriter.
    Geweldige leerschool, de beste die er is

Geef een reactie

