Valpartijen in de Tour; twee meningen

Tegel-stallingsverbod

Ik lees ze op volkskrant.nl:

De twee grote favorieten van de Tour de France Froome en Contador stapten allebei uit de koers na heftige valpartijen. Het aantal valpartijen neemt toe en het letsel is steeds erger. ‘Hoort bij de sport’, zegt Michael Boogerd. ‘We moeten de renners tegen zichzelf in bescherming nemen’, vindt Hans Vandeweghe.

Michael Boogerd, voormalig beroepsrenner:
‘Het gaat al honderd jaar zo, in wielerwedstrijden wordt er gevallen. Klaar. Ik geloof niet dat er meer valpartijen zijn dan vroeger. In de Tour de France hebben we de afgelopen dagen vooral kleine, geen massale valpartijen gezien.

Er is niets romantisch aan vallen, laat dat duidelijk zijn. Maar het is wel zo dat het een extra hardheid, iets mannelijks, aan het wielerbestaan geeft. Renners zijn harde mannen die na een val gelijk weer opstappen om het peloton in te halen en dan pas naar de schade kijken. Alberto Contador heeft een half uur met een gebroken scheenbeen doorgefietst voordat hij afstapte.

Angstig
Toen ik zelf nog fietste, stond ik nooit zo bij die valpartijen stil. Ik ben heus weleens angstig geweest. Als je bijvoorbeeld komt te glijden met je wiel, zit je vervelend op je fiets. Maar een dag later ben je dat vergeten. Ik denk dat mijn moeder voor de tv banger was. Als renner weet je dat je ieder jaar een paar keer op je gezicht gaat. Dat is wel een zekerheidje.

Lees verder op: http://m.volkskrant.nl/vk/m/nl/14689/Pro-Contra/article/detail/3690853/2014/07/17/Valpartijen-horen-bij-het-wielrennersbestaan-klaar.dhtml?originatingNavigationItemId=2
Waar ook de mening van een journalist volgt. Uiteindelijk vraag ik me wel af: ‘Wie is er nou vóór valpartijen? Niemand.

Een gedachte over “Valpartijen in de Tour; twee meningen

Geef een reactie

