Interview Boudewijn van Houten in komende HP/DT

In de komende HP/De Tijd (ligt over paar dagen in de winkel) : een interview met Boudewijn van houten. Om een indruk te krijgen van deze man, zie hier een interview:
https://renzoverwer.wordpress.com/2005/03/31/boudewijn-van-houten-oude-mopperaar-genie-of/

Enkele citaten uit DAT interview – uit 2005:

“Of ik mezelf geniaal vind? Nooit! Geniaal zijn Dickens, Poe, Andersen… Dus ook geen Mulisch of Grunberg, godbetert. We hebben geen genieën in de huidige Nederlandse literatuur. Ik zie mezelf als heel gewoontjes: een man die van literatuur bezeten is en een zekere literaire ontwikkeling heeft (ontbreekt nogal bij mijn tijdgenoten) en die daarom wel mee zou mogen doen, te meer omdat hij leesbaar kan schrijven. Als ik ergens apart in ben, dan misschien in m’n onconventionaliteit. In tegenstelling tot mijn gesubsidieerde en daarom o zo voorzichtige collega’s geloof ik dat het niet zo bijster interessant is als je steeds weer de geest des tijds vertegenwoordigt en met veilige ideetjes komt aandragen die in elke krant staan en in elk televisieprogramma verkondigd worden.’

En, let u even op uitgevers:
‘Typisch voor uitgevers is dat ze altijd het boek willen dat al geschreven is. Heeft Harry Potter succes, dan willen ze dat je een soort Harry Potter schrijft, doet Reve het goed, dan moet je Reve-achtig doen. Terwijl een interessant boek natuurlijk een nieuw boek is. Ik ben er trots op dat ik herhaaldelijk met iets nieuws gekomen ben (…)’

Haha. JA. Waar. Heb het zelf ook ervaren bij mijn speurtocht naar een uitgever voor De liefdesmarkt. Uitgevers wilde liever het zoveelste gidsje (of het goed geschreven was of nieuwe vergezichten bood, dat hoefde niet) over liefde, door een meisje.

Enfin – benieuwd wat in HP staat. Vast weer andere dingen. Misschien zelfs tegenovergestelde dingen dan die hier staan.

Immers, Van Houten in Heel de intellectueel: ‘Ik heb geen partijkaart.’

Geef een reactie

