Liechtenstein; over schaken, klok en geknoei

manipulate

 

Momenteel speel ik het schaaktoernooi in Liechtenstein. Zie schach.li. Wat een avonturen in dit dwergstaatje. Ik zit hier met goede vriend Karel van der Weide, die in de top van het klassement staat. Ik knoei wat af en heb na zeven ronden 2 punten. Gelukkig is hier veel te wandelen, lezen en te schrijven (aan mijn nieuwe boek bijvoorbeeld). Het is hier gezellig, soms saai, en soms boeiend. Kortom een geweldige vakantie!

Vandaag is de achtste ronde en ik speel met zwart als een krankzinnige. Ik doe een aantal volkomen achterlijke zetten. Ik leef nog een tijdje, maar na zet 35 is het gebeurd, ik ga een toren achter komen. Dan gebeurt het: mijn tegenstander voert zijn 39e zet uit, hij staat die toren voor, en vergeet zijn klok in te drukken. Meestal attendeer ik mijn tegenstander op dit verzuim, nu doe ik niets. Het is al voor de tweede keer in de partij dat hij het vergeet … de eerste keer zei ik overigens ook niets.

NU heeft hij nog ruim vier minuten. Ik kan een paar zetten doen, 39… c5-c4 is overduidelijk de beste (en dan sta ik nog steeds totaal verloren). Ik voer hem expres niet uit.

Mijn tegenstander staat naast het bord, hij zit aan het bord, staat weer. Hij heeft niets in de gaten. Ik durf amper te kijken naar de klok. Ik zie de kaap van 3 minuten toch nog voorbijglijden, ik zie 1 min 37….Ik begin me lullig te voelen, ondanks dat ik in mijn recht sta. Ik zie de klok onder de 30 seconden komen. Ik voel me nog iets lulliger dat ik hem niet vertel dat zijn klok loopt terwijl ik aan zet ben. Maar ik weet nu ook dat ik niets meer ga zeggen.

Ik heb de beslissing om niets te zeggen 2 minuten terug al genomen, realiseer ik me.

Opeens staat zijn klok op 0:00. Direct daarna heeft-ie het in de gaten en drukt zijn klok in. Zijn klok staat echter wel op 0. Ik: ‘Herr Schiedsrichter’ – de arbiter staat een paar meter verderop. Ik claim bij hem, de scheids kijkt, ziet dat wit 39 zetten heeft gedaan en dat diens klok op 0 staat. En verklaart de partij gewonnen voor zwart.

Trots ben ik niet. op deze winstpartij. Blij? Ach nee, maar na een partij als deze te verliezen ben ik dat ook niet. Het hoort bij dit spel je klok in te drukken. Ik kan wel zogenaamd sportief gaan zitten doen en hem wijzen op zijn klok… maar ja.

Ik kan hard zijn, want waar gaat het nu om? Een plek in de kelder van het toernooi..

Daarnet, terwijl ik achter de computer zit, komt mijn tegenstander op me af en vraagt: ‘Sorry, are you manipulating my time?’
Ik: ‘No.’ Ik ben verbaasd. Even later: ‘I can’t’
Denkt-ie dat ik zijn klok heb ingedrukt.

HIJ STOND ER AL DIE TIJD BIJ. OF ZAT erbij. Met  zijn neus erboven op… ik heb het niet gedaan. Dus ik ontken. Hij: ‘I am sure I pushed the button’.

Ik; ‘No you didn’t. And you were standing there’.

Hij: ‘Sorry…’  en wil geloof ik nog iets zeggen.

Ik: ‘ I do no understand why you did not push the clock’.

Dit alles gebeurt op wellevende toon. Maar toch…

Dit is genieten… als ik hem verklapt had dat zijn klok liep terwijl ik aan zet was, maak ik dit, inclusief beschuldiging, niet mee.

Mijn bezwaardheid op deze manier te winnen, begint af te nemen.

(Dit stukje heb ik geblogd terwijl mijn tegenstander een computer verderop zit. Hij, een Tsjech, is een beschaafd man. Hij komt niet verdrietig over, of vergis ik me? Hij kan dit niet lezen.)

Resultaten van dit toernooi zijn het best te volgen via chess-results

Maar daar ziet u dit verhaal niet.

6 gedachten over “Liechtenstein; over schaken, klok en geknoei

  1. BJ

    Ik zeg nooit wat als een tegenstander zijn klok vergeet in te drukken. Ik laat hem tenslotte ook geen zet terugnemen of een ander stuk spelen als hij zijn Loper al aanraakt en ziet dat hij een fout gaat maken. Dit hoort allemaal bij het schaken.
    Ik heb een keer een bijna-vechtpartij meegemaakt in een competiewedstrijd van ons achttal. Iemand van ons team vergat zijn klok in te drukken en omstanders mogen hem daar dan niet op wijzen. Een ander lid van ons team deed dat toch, waarna een hoogoplopende ruzie ontstond die bijna tot fysiek geweld leidde.

    1. renzoverwer Berichtauteur

      hee goed BJ. Wat onsportief van jouw teamlid zeg, dat de klok indrukken. Zou jij het zeggen of doen? er zouden sancties op moeten staan. En dan haha, ruzie. Schaken onderdrukt emoties… denk ik altijd.

      1. BJ

        Ik denk dat heel veel (amateur)schakers de regels niet goed kennen. En je kunt wel heel “sportief” gaan doen, maar soms krijg je dat op je boterham. Heel lang geleden had ik een tegenstander die opgaf omdat hij dacht dat hij door zijn klok was gegaan. Na een paar minuten zei ik dat hij wel de 40 zetten had gehaald en toen wilde hij doorspelen. Ik zei: oke, dat is wel goed. Verloor ik. Terwijl hij al had opgegeven en mij een hand had gegeven. Zonder scrupules ging hij met het punt heen. Ook heb ik een tegenstander een keer een zet laten terugnemen. Waarna hij won en verschrikkelijk fing zitten opscheppen. Terwijl ik dacht: ,,Als je die zet niet had mogen terugnemen was je je toren kwijt geweest.” Nu wijs ik in dergelijke gevallen voortaan beleefd op de spelregels, dat bevalt beter.

  2. Erik Dekker

    Het hangt een beetje van de partij af. In het begin of middenspel doe ik gewoon een zet, maar als het wat krapper wordt gebruik ik zijn tijd om nog even langer goed na te denken. Waar ik wel heel sportief in ben is het stilzetten van de klok als mijn tegenstander wat drinken voor mij haalt.

  3. renzo

    HA Erik en BJ. Eens met jullie beiden. Erik, natuurlijk als mijn tegenstander iets te drinken haalt, zet ik de klok stil. Maar dit was natuurlijk anders, zoals jullie al begrepen. En idd ik heb de scheids erbij gehaald en een punt geclaimd. Daarna mijn tegenstander op de regels gewezen. Maar dat vond ie moeilijk. Ik zou boos op mezelf zijn in zo’n geval, hij was toch wat boos op mij, begreep ik. Wonderlijk.

  4. Pingback: Liechtenstein; over schaken, klok en geknoei | Schaaksite

Geef een reactie

