Sinterpiet en natuurlijk zwarte klaas

Binnenkort zal het grote feest weer losbarsten. Sinterklaas en natuurlijk: het gemopper op Zwarte Piet. Gemopper? Er werd zelfs geopperd Zwarte Piet van het dak te schieten.

En Peter Breedveld zal mogelijk weer een stuk schrijven als deze http://www.frontaalnaakt.nl/archives/gewoon-gezellig.html en http://www.frontaalnaakt.nl/archives/weg-met-zwarte-piet.html
Immers: de Amerikanen zien Zwarte Piet als racistisch, dus is het zo. Iedereen die het niet met hem eens is voor racist wordt uitgemaakt. Hij weet namelijk precies wie en wat wel en niet-racistisch zijn, daar heeft hij het exclusieve alleenrecht op.

Ik wil hier niets zeggen over het eventuele racistische gehalte van Zwarte Piet.

Ik vraag u even een gedachtenexperiment te doen. Stel u een Sinterklaas voor met alleen witte pieten (en ook die naam ‘witte piet’.)

Zou het dan kunnen dat in Nederland een comitxe9 opstaat dat roept:
‘Discriminatie. We leven toch in een mulitculturele samenleving? En die pieten, die zijn lief, behulpzaam. aardig, gul. Geinig en creatief. Lenig. Goede werkkrachten Waarom zijn al die pieten wit? Waarom mogen er geen Marokkanen en Zwarten piet zijn? Want die kunnen ook lief, aardig enzovoorts zijn. Dit is discriminatie, want ook negers kunnen heel hard werken. Er moet minstens een Piet zwart zijn. Het liefst allemaal’.

Het is niet ondenkbaar in de Nederlandse maatschappij.
Het is niet gauw goed…

5 gedachten over “Sinterpiet en natuurlijk zwarte klaas

  1. Melissa

    Wat je even vergeet is dat Nederland een slavernij verleden heeft en dat de zwarte pieten daarvan zijn afgeleid! En dat er in Nederland nog altijd een heel groot verschil is tussen Blank en Zwart en dat zwarte mensen nog steeds zwaar gediscrimineerd worden. Racisme is het grootste taboe in Nederland. Je mag er niet over praten, want in Nederland bestaat dat niet! Toch?!

    Zwarte Piet is een walgelijke, extreem racistische ‘traditie’ die wat mij betreft direct mag worden afgeschaft, of in elk geval veranderd. Ik ben uiteraard geen voorstander van alleen maar witte pieten, dat is een belachelijk idee. Ik vind dat er pieten van alle nationaliteiten moeten zijn (of maar net wie er zin in heeft) en dat ze met twee vegen roet in hun gezicht geschminkt worden. Er zijn altijd Nederlanders die mij ervan proberen te overtuigen dat hij zwart is van de schoorsteen, dus laat hem er dan ook zo uitzien!

    En nog xe9xe9n ding: het woord NEGER is absoluut racistisch en dient NIET gebruikt te worden! Je noemt mensen niet bij hun ‘ras’. Ras is xfcberhaupt iets wat niet bestaat, of kan jij alle rassen noemen? Ik kom niet verder dan ‘arixebrs’. Misschien een leuk experiment voor je: noem alle blanken mensen om je heen vanaf nu arixebr in plaats van blank. Kijken hoe ze reageren…

    1. renzoverwer Berichtauteur

      Hai melissa dank voor je reactie. Ik ben niets vergeten, maar ging op een ander aspekt in.

      Ik vind het nogal aanmatigend van je dat jij een woord verbiedt. Kan de zwarte medemens zelf niet oordelen, is er weer een blanke nodig ze dat te vertellen? Wat gedraag je je koloniaal! Haha
      Ken je het het boek ‘ deze neger buigt voor niemand’ van Winston bogarde (zelf een zwarte). Tja, menig zwarte (ik heb het n-woord niet gebruikt, jij begint) noemt zichzelf zo. Geuzennaam.

      Arier, nee, zo noemen de meeste blanken zich niet. Als men mij zo gaat noemen, tsja. Ik kan het ze niet verbieden. Dus men doet maar. That;s life. als ze me gaan bewonderen erom, dan mag het. En als ze het fout bedoelen, mag het ook.
      Ken wel negers die trots zijn op nigger-zijn, geen ariers die dat zijn. Je vergelijking klopt niet. Deed je het experiment wel eens?

      Nog iets Melissa: wist je al dat zwarten , marokkanen enz. ook racistisch kunnen zijn? Moet je maar eens goed luisteren in die groepen, lachen wat je dan hoort. Of arabieren over joden, ook echt een feest!

      Heb je trouwens nog een lijstje woorden en uitdrukkingen voor me die ik wel en niet mag zeggen? Je schijnt het nl erg goed te weten x96 beter dan negers zelf zelfs, geweldig, dat kolonialisme x96 en dat vind ik altijd interessant.

      1. Melissa

        Waarom ga jij er automatisch vanuit dat ik een arixebr ben????? Want dat heb je dus fout. Ik ben oprecht benieuwd waarop jij baseert dat ik blank zou zijn.

        En daarbij: wat nou ‘ik begin met het n-woord’?? “Want ook negers kunnen heel hard werken.” Directe quote uit jouw tekstje hierboven. Er is een waanzinnig groot verschil tussen hoe iemand zichzelf noemt en hoe iemand wordt genoemd door iemand van het ‘ras’ dat hem eeuwen lang (en nog altijd!) onderdrukt heeft.

        En NATUURLIJK kunnen mensen van andere culturen zelf ook racistisch zijn!! Maar dat wil dan toch niet zeggen dat jij dat ook moet zijn?? Wat een bizar dom argument zeg.

        En ik heb het experiment inderdaad weleens gedaan. En werd vervolgens voor van alles en nog wat uitgemaakt. Blanke mensen willen (uiteraard!) niet zo genoemd worden.

        En ik ‘verbied’ geen woorden. Ik wijs je er alleen maar op dat het een heel erg racistisch woord is.

      2. renzoverwer Berichtauteur

        Wel even duidelijk zijn:
        Ik gebruikte het negerwoord in een citaat, je ziet het tussen aanhalingstekens staan…toch ff wat anders dan uitschelden, hier is iemand aan het woord die zelf neger is.

        Ik dacht: Melissa is zwart of blank. In beide gevallen erg koloniaal. Want bevoogdend.
        Maar eh, je vindt kleur dus nogal belangrijk merk ik. Je interpreteert onmiddellijk… Wat is er zo kicken op kleur van mensen?

        Arier: Als ik op straat mensen ga naroepen: he neger, of negatief zeg: ‘ ja die negers’ , dan krijg ik commentaar ja. Net als jij negatief het woord arier gebruikt . Jij begint met die term trouwens…

        O, ik zie ook wel eens een groep witte straatvegers. Niks belachelijks aan, jij vindt van wel?
        Het punt van mijn post is: alles kan racistisch worden genoemd. Dat heb je geloof ik niet door… ooit was het woord neger heel politiek correct, mocht en moest het. Toen werden het andere woorden.
        Nog steeds zijn er zwarten die zich neger noemen. Zijn dat ook racisten?

        Ik vind dat je een keer naar rappers moet gaan die over nigger rappen en dan net zo bevoogdend tekeer gaan als je nu tegen mij doet. IK ga er serieus op in, benieuwd hoe zij het opvatten. Vast heel gezellig wordt het dan. Zou je durven?

  2. frans

    wel ik vind dat het heel verhaal van die witte en die zwarte ,is uitgevonden in een europa,dat behoefte had om ,zijn verleden als slavenhandelaar ,en dus ook de andere kleuren die ze hier importeerde omte arbeiten ,te ontkennen ,en dus weer maar eens stom te doen ,ze beginnen met 1 heilige witte ,op 1 wit paard ,met witte handschoenen ,terwijl hier 95% in de modder of t slijk zat te klooien , maar die witte komt uit spanje ,een warm land met mandarijntjes (dacht lang da die de witte serieus sponsorde),naar dit kouwe gat ,,enfin de slechte zwarte ,moest luisteren en stak de stoute in de zak ,,enfin ,ik bezie dit zo ,het bewijst dat wij ons eigen bloed ,onze eigen kinderen bewust beliegen,en ze leugens zo lang mogelijk laten doorgaan ,,,,tot ,,je het te weten komt ,,neee,,,da kan niet waar zijn ,da was echt ,,dus het is voor ieder wie zijn ouders geloofd ,aldirect de richting naar die goeie witte die wel bestond ,in hun kerk ,die manderijntjes ,,da was wa vitaminen ,maar die leugens da s erg ,uw eigen kind opvoeden met leugens

Geef een reactie

