Phil Muysson, uitgever van BZZTÔH, overleden

Phil Muysson bij een boekpresentatie

Zojuist bereikte me het bericht dat Phil Muysson donderdag 17 mei jongstleden is overleden. Phil was dé man van de Haagse uitgeverij BZZTÔH; uitgever en oprichter (in 1970). Phil gaf in 2000 de door mij samengestelde bloemlezing over geld ‘Het groeit me niet op de rug’ (2000) uit. Zie:  De titel was bedacht door Phil, die het boek ook nog eens goed wist te verkopen.

Kende ik Phil Muysson? Ja en nee. Ik hoorde wel eens verhalen over hem, dat hij lastig – maar ook goed – was voor zijn medewerkers. Voor sommige auteurs ook. Voor mij als auteur was hij altijd goed. We spraken de jaren na verschijning van mijn boekje over een eventueel schaakboek dat ik voor zijn uitgeverij zou schrijven – en dat er nooit kwam. Phil vond het niet erg. Ik was een boek over (internet)daten van plan. We verschilden sterk van mening. Hij wilde iets totaal anders dan ik, en ik was even teleurgesteld in hem.

Het boek kwam jaren later uit bij een andere uitgever. Geen probleem, beter zo eigenlijk. We hielden contact, hoewel ik zakelijk als auteur totaal niet meer interessant voor hem was.

We mailden wel eens over het vak. Hij vertelde soms leuke dingen, zoals over een wielerroman die hij niet goed vond, maar wel uitgaf… ‘want dan verkoop ik er toch 3000’. Dat was Phil. Praktisch, handig. Een kennis van mij uit de uitgeverijwereld was vol bewondering voor Muysson: “Nederlands eerste eclectische uitgever: hij deed alles, van literatuur tot astrologie-onzin”. Phil was ook één van de oprichters van het literair tijdschrift BZZLETIN.

Toen BZZTÔH in 2009 failliet ging was dat zeer zwaar voor Phil. HIER is het een en ander te lezen over het faillissement. Phil bleef aanvankelijk verbonden aan de doorstartuitgeverij BBNC, maar werd meen ik na een tijdje ook daar aan de kant geschoven.

Zomer 2010 sprak ik Phil een tijdje op een terras in Amsterdam. Hij was relaxt, natuurlijk deed het verlies van de uitgeverij hem pijn, maar hij LEEK er vrede mee te hebben. En hij praatte enthousiast over andere zaken, mensen.

Wat betekent BZZTÔH nu eigenlijk? Phil deed er uiterst geheimzinnig over. Er was eens een prijsvraag over, maar wie won die? Of was dat ook een grap? Ik hoop dat iemand me dat in elk geval kan vertellen..

Een typisch Muysson-citaat om af te sluiten: In De Groene zei hij: ‘Het is een misverstand te denken dat een uitgeverij literatuur uitgeeft. Een uitgeverij geeft boeken uit. Wij staan daarom bij de Kamer van Koophandel ingeschreven als ”handelaren in bedrukt papier en daaraan verbonden rechten.’ Ik sprak hem er over aan. ‘De Groene’ vond hem plat, hij was trots op zijn uitspraak.

[bzztoh.jpg]

Phil Muysson (23 december 1949 – 17 mei 2012), lezer en handelaar in bedrukt papier, is niet meer.

[ Geschreven, binnen een half uur nadat ik het nieuws hoorde. Ik zal absoluut onvolledig zijn en misschien een feitelijke onjuistheid hebben opgeschreven.]

5 gedachten over “Phil Muysson, uitgever van BZZTÔH, overleden

  1. Wim Sanders

    ‘De uitgeverij is genoemd naar het geluid dat de valbijl van de guillotine maakt in zijn vaart naar en zijn aankomst op het hakblok.’ (Wikipedia)
    En volgens mij – maar ik put nu uit mijn geheugen – komt dat weer voor in een van de toneelstukken die Phil in zijn jonge jaren heeft geschreven…

    1. Joyce van Fenema-Tulkens

      Dat geluid van de guillotine is niet juist, zo heeft Phil mij verzekerd, maar hij zei niet waar BZZTxf4H wxe8l vandaan kwam.
      Een compleet mens was hij, altijd in voor nieuwe plannen. Hij heeft mijn boek over Poncke Princen uitgegeven.

  2. Mieke Nuijen

    Bzztxf4h is de god van de artistieke wanprestatie uit het toneelstuk ‘Boeddha ontdekt het wilde westen’ van de hand van Phil Muysson. Ik speelde indertijd een rol in dat absurdistische stuk tijdens ‘totaaltejateravonden’ en stond mede aan de wieg van de oprichting van Bzztxf4h.

  3. rose mary de boer

    lieve phil, we hadden elkaar onlang nog aan de telefoon. en ik wachtte nog op een antwoord van jou op mijn mailtje van 5 dagen geleden…en nu schrijf ik dit…bizar! mijn laatste boek hebben we samen gemaakt en bij bzztoh uitgebracht. je hielp me met mijn volgende boek…helaas mag je dat niet meer meemaken. maar als het uitkomt, dan draag ik het aan jou op.. je was een bijzonder, onbaatzuchtig mens! rust zacht!

  4. Nemo

    Op school, HML Den Haag, 1966/7. Phil Muysson, of zoals hij zich toen, naar de cartoonfiguur waar hij wel wat van weg had, noemde: Phil IJzerdraad, komt in de aula naast me zitten. We halen koffie en pennywafels. Hij wil wat opschrijven en pakt zx92n etui. Er staan, zoals op ons aller etuis, allerlei steekwoorden, exclamaties, namen van beatgroepen op. Ertussen in koeieletters: BZTTxf4H. Onzinwoorden & begrippen in de beste DaDatraditie waren veelbeoefende blits onder Montessorianen, mede onder invloed van de eerste consumpsie van rookbaar gras. Ik vond het een fraaie en maakte dat kenbaar. Hij zei: x91Schrijf het ook op, iedereen moet het opschrijven.x92 Aldus deed ik, en in de loop van de tijd belandde het woord op nog een beperkt aantal andere etuis. Terwijl ik het opschreef vroeg ik hem: wat betekent het. x91Niets,x92 zei hij. Maar dat was niet acceptabel, onzinwoorden moesten ook onzinbetekenis hebben, dus zei ik: x91Wat dxe9nk je dat het betekent?x92 Weer was het onbevredigende antwoord: x91Niets,x92 maar hij voegde daar wel aan toe: x91denk daar maar eens over na.x92 In de maanden daarna (waarin hij nu onder de naam van Pretty Thing Phil May door het leven ging, telkens zijn wallytaxlange haar (scheiding in het midden) voor zijn bril wegschuivend) kwam ik er voortdurend op terug. Of om van het gezeur af te zijn xf3f omdat hij inmiddels een passend betekenis had gevonden, zei Phil: x91BZZTxf4H is een waardeloos godje, dat begrijpt een kind.x92

Geef een reactie

