Hij hield van haar

Het zojuist verschenen Ik hield van jou is het verhaal van de liefde van Jos Barenbrug voor Désirée.

Nee, niet van de liefde tussen Jos en Désirée. Het lijkt alsof Désirée nooit echt van Jos heeft gehouden.Désirée was alles voor Jos, maar hij was nooit alles voor haar.
Zeven jaar waren ze bij elkaar, waarvan ze ook een aantal jaren samenwoonden – met haar twee kinderen. Na zeven jaar werd ze verliefd op een ander (was ze het ooit op Jos??) bij wie ze onmiddellijk introk. Jos bleef in verbijstering, hij dacht dat het wel goed zat.

WAAROM?? Waarom verliet ze me? Die vraag staat centraal in het boek van Barenbrug.
Ondernemer Barenbrug geeft fragmenten uit zijn dagboek en probeert de relatie te analyseren. Het ontbreekt hem doorgaans niet aan reflectie, al gaat hij daar soms ver in.
Hij meent soms echt dat een enkele opmerking het verschil had kunnen maken, al relativeert hij dat dan later weer.
Het is de vertwijfeling van degene die in de steek gelaten is.

Liefdevol schrijft hij over Désirée, maar meer nog over haar dochters die hij een goede opvoeding probeert te geven. Die passages ontroeren, net als de vertwijfelde passages waarin Jos steeds weer de schuld bij zichzelf zoekt.

Jos is een pleaser. Althans zo presenteert hij zich. Hij wil het erg graag goed doen. Zo geeft hij veel cadeaus. Dure, goede spullen, maar ook poenige dingen, zoals flessen wijn met speciale etiketten.
Erg dankbaar komt Désirée niet over. Warmte lijkt aardig te ontbreken bij deze vrouw. Ze is ook erg snel verveeld. Jos schrijft ook dat ze geen geweten heeft, maar hij prijst haar stijl en klasse.
De schrijver lijkt ook bang. Opmerkingen in de trant van ‘Ik was blij dat D. nu eens trots op mij kon zijn. Alleen om die reden had ik zo mijn best gedaan’, lees je geregeld.

Huwelijksaanzoek

Jos vroeg Désirée ten huwelijk  door middel van een tekst achter een reclamevliegtuigje en een paginagrote advertentie in de Gelderlander. Het zal niet elke vrouw blij maken en ook Désirée niet. Ze geeft pas antwoord als er een journalist van diezelfde krant komt. Barenbrug schrijft:
“Dan geeft D. eindelijk het verlossende antwoord: ‘Ja, natúúrlijk ga ik met Jos trouwen.’ Opgelucht tot in mijn tenen juich ik: ‘Ze heeft ja gezegd! Ze heeft ja gezegd!!’ Vervolgens omarm ik de journalist met de woorden: ‘Ik ben je voor eeuwig dankbaar.’ ( Meer info, zie ook: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2537680/1998/07/10/Ja-natuurlijk-wil-Desiree-trouwen-met-Jos.dhtml )

Van trouwen komt het niet. Citaat: ‘Ik was van mening dat we in zo’n perfecte harmonie waren, D. en ik, dat ik niet het risico wilde lopen die balans door een huwelijk te verstoren. (…) Ik vond het huwelijk geen bescherming, maar een bedreiging van onze liefde.’

Hij doet een aanzoek, maar wil niet trouwen. In het hele boek komt hij niet meer terug op een mogelijk huwelijk. Het doet vermoeden dat de schrijver iets essentieels heeft weggelaten. Mensen doen rare dingen in de liefde, ik weet het. Het geeft niet. Een mens oordeelt zo makkelijk van buitenaf. Zo had ik de neiging Jos te willen toeschreeuwen: ‘Ze houdt niet van je, en heeft nooit van je gehouden!’
Maar wat weet ik er nou van?
Désirées kant van het verhaal kennen we ook al niet. Ik heb het haar wel gevraagd, per e-mail, maar kreeg geen antwoord.

Ik hield van jou is het verhaal van een tragische liefde. Van een verslaving. Love is the drug, zong Bryan Ferry al, en als we een ding terugzien in dit boek is Ferry’s gelijk.
Ik denk wel eens: veel meer is er niet over liefde te zeggen.

Maar dan hadden we dit boek gemist.

Ik hield van jou : een intiem dagboek /
Jos Barenbrug.
Uitgeverij Aspekt, 2012.
294 pagina’s. EURO 14,95.

Geef een reactie

