Vanavond film op net 5 over het geloof in de voorbestemde liefde

In de romantische comedy ‘Serendipity’ (2001) hebben een jongen
en een meisje een zogeheten toevallige ontmoeting. Het
klikt geweldig, maar dan komt het befaamde moment: hoe
verder? Het meisje wil het toeval laten beslissen of ze elkaar
weer zien. Ze wil geen telefoonnummers uitwisselen, maar
het ingewikkeld maken. Ze schrijft het nummer van de jongen op een dollarbiljet
en het hare in een tweedehandsboek.
Beide nummers laat ze in omloop komen.
‘Je moet in voorbestemming geloven. Als we echt soulmates zijn, komen we
elkaar wel tegen,’ zegt ze daarbij.

Geloven in een toevallige ontmoeting, in soulmates, in
niet zoeken, is romantiek uit zelfbescherming. Wanneer je je
partner ‘toevallig’ ontmoet hebt in bijvoorbeeld een café, op
een club, je werk, op straat, dan kun je blijven geloven in je
eigen onafhankelijkheid. Je bent nooit op zoek geweest, maar
uitverkoren. Dit in tegenstelling tot de losers die iets ondernamen.
‘Ach gut, die waren kennelijk op zoek.’

Het taboe op eenzaamheid en zoeken is een wonderlijk
taboe, want op vrijwel elk ander gebied wordt het zoeken
juist aangemoedigd. Stel je voor dat je een dvd-speler wilt en
afwacht tot je op straat er eentje aangeboden krijgt. Je zou
hopelijk snel inzien dat je gedrag erg dom is. Of je wilt een
baan en kijkt alleen naar wie je ‘toevallig’ een baan aanbiedt.
Bij sommigen gaat het zo, maar voor de meeste mensen geldt
dat ze toch meer hun best moeten doen om werk te vinden.
Niemand die hen dan de norm oplegt dat hettoevallig MOET
gaan.
Vrouwen zeggen vaker dat de liefde vanzelf gaat: meer
dan mannen geloven zij in spirituele voorbestemming. Meer
dan mannen kunnen zij afwachten, omdat mannen het initiatief
moeten nemen.
De jongen en het meisje in Serendipity vinden elkaar na
enkele jaren terug. Einde film. Het toeval heeft dus gewerkt?
Welnee, de vrouw hanteert die ingewikkelde telefoonnummertruc.
Ze volgt vage, onbewezen voorgevoelens. De man
onderneemt een zeer lange zoektocht langs antiquariaten om
het juiste boek met haar nummer te vinden. Dát zoeken, net
als de prins die op zoek ging naar Assepoester die het glazen
muiltje moest passen, wordt dan weer wél romantisch gevonden.

In de romantische liefde is het ene zoeken het andere niet.
Als een vrouw de man wil, moet de man wel naar haar zoeken.
Dan is hij romantisch. Als zij hem niet wil, geldt de zoekende
man als zielig.

Uit: ‘De liefdesmarkt’ van Renzo Verwer, p.105 en verder.

3 gedachten over “Vanavond film op net 5 over het geloof in de voorbestemde liefde

  1. karin

    Hxe8 Renzo. Eerlijkgezegd herinner ik me deze frase uit je boek niet. Die negativiteit van jou.
    Ik vond die film mooi.
    Romantiek bestaat.
    Volgende week ben ik jarig en Anton heeft, nee had een verassing voor me: ik moet de dag ervoor om 1500 klaarstaan met 1 klein rugzakje en mn paspoort en ik mag niet weten waar we heengaan. 1 kleine verspreking en ik wist t…maar wel heel romantisch: we gaan naar Barcelone…daar heb ik ooit gestudeerd en ik ben dol op Gaudxed en Dalxed en dat heeft hij onthouden…heb t hem jaren geleden verteld. Ik krijg op m’n verjaardag ook weer een zelfgeschreven gedicht. Jij vindt ze niet bijzonder, ok. Ik heb jou nog nooit betrapt op enige vorm van enthousiasme voor wat dan ook.
    Hij heeft m’n broer benaderd om te vragen wat een leuke verassing voor mij in Barcelona is;en mijn broers cadeau wordt een diner op m’n verjaardag in een te gek restaurant.
    En natuurlijk gaan we wandelen door Parc Guell. ooit geweest?
    Ben jij wel eens romantisch naar dames (geweest?)

  2. renzoverwer Berichtauteur

    Hij staat er toch in, las je het misschien toch niet helemaal zo goed? 😉 Ik ben zeer enthousiast over van alles, dat je dat niet opvalt! Nee, ik hou ik niet van opgelegde romantiek van dit soort films…

  3. renzoverwer Berichtauteur

    het hele hoofdstuk kan ik je erg aanraden, incl het stuk hierboven. Die zogenaamde toevalligheid is geen toevalligheid! Het is ZOEKEN!! meer niet. geeft niet, maar zoeken mag dus niet.
    Ja, hoor ik ben erg romantisch maar niet met bloemen, valentijnsdag en al die bullshit. Ik ben goed en lief voor de vrouw in mijn leven. we wandelen enz enz. wat een rare ideeen kunnen mensen over je hebben…

Geef een reactie

