Schreeuwen om cultuur (en subsidie)

Subsidie op zonnepanelen

Ik zal me niet populair maken bij mijn vrienden die tegen de bezuinigen op kunst en cultuur zijn, maar één ding mis ik voortdurend in de discussie over subsidies. De vraag wordt zelfs niet eens gesteld.
Daar gaat-ie: GAAN SUBSIDIES NIET VOORAL NAAR DE HANDIGE JONGENS, DE SLIMME NETWERKERS?? DE SLIMME SUBSIDIEPLANNENSCHRIJVERS?

In plaats van naar kwaliteit?
Ik werp de vraag maar even op hoor. Die dingen spelen…

6 gedachten over “Schreeuwen om cultuur (en subsidie)

  1. Renzo

    Ja, daar gaat het om. En het gaat ook om andere dingen, een van die dingen noem ik even. Ik werp de vraag even op. De BTW-verhoging vind ik onzin, maar de subsidies… ik heb mijn vraagtekens, jongen!

  2. bj

    Ik houd ook van cultuur maar de paniek is overdreven: kunst is onuitroeibaar.
    Creativiteit blijft, ook zonder geld of met wat minder geld. Uit de underground, om het zomaar even te noemen, ontstaat ook veel moois.
    Ik denk dat in het kabinet ook veel kunstminnaars zitten. Maar het is inderdaad onzin om allerlei malle gesubsidieerde instanties in leven te laten, alleen omdat die mensen het gewend zijn en dus ook een beetje verwend zijn. Grote, goede orkesten opheffen is verkeerd; straatcultuurfeesten e.d. van overheidsgeld betalen, is dat nodig?
    Zou de Parade gesubsidieerd zijn?

  3. Renzo

    hai BJ, inderdaad, mee eens.
    wel wil ik een nuance aanbrengen. Ik vind dat ook die banken en landen subsidieren zoals nu steeds gebeurt onder het mom van ‘de bank redden’, ‘de euro redden’ fout.
    dat kost veel en veel meer dan een beetje subsidie voor goede orkesten.
    Banken redden is geen vrije markt, want ze moet steeds gered worden. De aanhangers van de vrije markt willen steeds dat de vrije markt gered wordt met gemeenschapsgeld.
    bizar vind ik dat.

    Maar uiteindelijk is iedereen er geloof ik op uit, om zijn hobbies door anderen te laten financieren..
    Banken hebben macht dat te regelen.

    Enfin, ik zeg: leve de vrije markt en laat banken die het niet redden failliet gaan. zei het ook al eerder op deze blog.

  4. bj

    Nou Renzo, de banken redden schijnt puur noodzakelijk te zijn. We leven met z’n allen in de kapitalistische wereld van geld dat niet eens echt bestaat. Zou de overheid de banken niet kunstmatig in stand houden, stort onze hele maatschappij in en zitten we allemaal zonder saldo en krijgen we lege winkels, gaan bedrijven failliet. Zo erg is het, al gelooft bijna niemand dat en doet iedereen maar of zijn neus bloedt.

  5. renzo

    Ja het zal wel BJ, maar ondertussen strijken de bankiers bonussen op! terwijl ze gered worden door de staat. Ondertussen kunnen de banken gewoon verder gaan met wat ze al aan het doen zijn de economie kapotmaken. Zijn ze goed in. het is een soort chantage. Al begrijp ik jouw punt ook.
    ooit stort het stelsel toch in, en krijgen we gewoon weer een ‘tientje van Lieftinck’ – jij kent vast je klassieken..

Geef een reactie

