Harry Mulisch

“Meestal is het hier feest in huis als er weer een schrijver dood is. Lekker eentje minder. Het is toch allemaal schorem en bovendien zitten ze mij in de weg. Dus hoe gauwer God ze tot Zich neemt, hoe liever het me is. Toen ik hoorde dat Mulisch stervende was, had ik een toch enigszins andere reactie: een zeker medelijden. Natuurlijk moest hij ook dood, al lang, maar als een levensgenieter sterft, doet me dat iets.”

https://i1.wp.com/img.literatuurplein.nl/blobs/ORIGB/602036/1/1.jpg

In het koor mensen dat de laatste dagen zijn mening over Harry Mulisch gaf, zat voor mij toch een verrassende: Boudewijn van Houten.

Van Houten vervolgt: “Het was een ander genieten van Mulisch dat me uiteraard nog meer aansprak: zijn grote consumptie van vrouwen. Ik was er dagelijks getuige van. Niet dat ik aan zijn bed stond, maar ik zat in café Américain. Ik kwam daar zo’n drie keer per dag: ’s morgens, ’s middags en ’s avonds. Ik woonde er zo’n beetje, net als Mulisch. Zijn mogelijkheden en zijn handigheid waren wel oneindig veel groter dan de mijne. Ik was nog de onhandigheid zelve (…).

Toch is hij ook hard: “Mulisch was ongetwijfeld een verschijnsel, maar dat was het dan ook. Nee, toch niet: hij bezat wel gevoel voor taal. Hij had niets te zeggen, maar hij zei het mooi. Alleen voor mensen die niets anders willen horen dan de ideeën die in de lucht hangen – en dat is altijd een beangstigende meerderheid – is Mulisch een wijs man. Voor mij was hij een zakenman, die zich van meet af aan goed wist te verkopen. The Grand Old Businessman of Dutch Letters.” (…) Voor mij is Mulisch altijd een uitstekende maatstaf geweest: zag iemand iets in Mulisch, dan zag ik niets in hem.

Lees verder op de site van ‘Het Nieuwe Journaal’

 

 

 

 

Een gedachte over “Harry Mulisch

Geef een reactie

