Drie wielerboeken… voor op de rustdag

Hematide, weet u wat het is?

In het onlangs verschenen Wielerwoordenboek lees ik:

“De vierde generatie EPO die nog niet opspoorbaar is en eenprestatieverhogend effect heeft van circa tien procent”.

Van hematide had ik wel eens gehoord, maar de details kende ik niet. Al wil ik nu weten hoeveel ik ervan moet nemen om 10 procent sneller te kunnen -want die spierpijn van mijn tocht Amsterdam – Haarlem was gruwelijk.(En gruwelijk lekker).

Ik zie mijzelf als een redelijke wielerkenner. Ik had dan ook nooit gedacht dat ik zoveel uit een boek met de titel ‘Wielerwoordenboek’ kon halen.

Wielerwoordenboek is eigenlijk ook meer een combinatie van woordenboek en encyclopedie.

Wielerwoordenboek

Er staan behoorlijk lange stukken soms, over grinta, doodsmakken en bijvoorbeeld ‘de motard’ En een beschouwinkje over ‘de hond in het peloton’.

De lapjestrui, ‘de trui voor het combinatieklassement in de Tour’, bestond tussen 1968 en 1984 volgens dit boek. Nu heb ik er Steven Rooks nog in de Tour van 1988 mee zien rijden, en in 1968 reed niemand in het ding. Dus dit klopt niet. De lapjestrui bestond, als ik het goed heb onderzocht, van 1986-1989 en werd 2x door StevenRooks gewonnen. Ook in 1970 werd hij uitgereikt (toen was hij zwart-wit), maar ook vele jaren niet.

Verder wordt Jackie Durand in dit boek foutief Jackie Durant genoemd.

Het zijn wat foutjes, maar wat geeft het. Het boek is heerlijk om in te bladeren en je te verbazen over de prachttermen. Nog een paar:

‘Hohouwers’ – de remmen (is dit Vlaams? RV)

‘Ho’. – Veel geslaakte kreet bij het stayeren waarmee de renner aangeeft dat de gangmaker het tempo moet drukken.

‘Nivea -Eerste extrasportieve sponsor in het Italiaanse wielerpeloton

 

De stille ronde - Smit, Marthein

In het fotoboek De Stille ronde van fotograaf Marthein Smit zie je geen koers, maar alles rondom de koers: de dranghekkenzetters, het publiek, de opruimers. Dit alles NA dat het peloton is gepasseerd. Fascinerend. Soms saai. Maar als geheel prachtig. ‘Kon ik maar mooi fotograferen’ denk ik, bij het zien van deze foto’s.

Wielertijdschrift De Muur mag ik graag lezen – al zijn sommige verhalen saai, andere boeiend. De redactie zit met verplichtingen aan vaste auteurs,en dat levert niet altijd de beste resultaten op, we zien dit bij meer tijdschriften.

Het beste uit De Muur is nu gebundeld.

Het verhaal ‘Koekenbier, koekenbier, Roel is hier’ van Mart Smeets over de huldiging van Jan Janssen in 1968 is aardig, net als het verhaalvan Wilfried de Jong over zijn fietstocht met de inmiddels 68-jarige Jan Janssen.

Leuk is het verhaal van Frank Heinen over twitterende wielrenners in de Tour 2009. Heinen spot: ‘Geen twitteraar bij de eerste tien vandaag. Misschien is het allemaal toch niet zo heilzaam als ik dacht, dat geklooi met die blackberry’s.’

En Heinen heeft zelfspot: ‘Mijn contacten met de coureurs zijn tot nul gedaald. Zelfs @wegelius reageert niet meer op mijn aanmoedigingen.Meerdere tweets verstuurd aan @laurenstendam, @christianvdv,@bradwiggins, @stevendejongh en @koendekort. Mag allemaal niet baten; ze zitten allemaal berichtjes naar elkaar te sturen.

(Toen ik dit las, werd ik heel trots op de aan mij gerichte tweet van Koen de Kort, en zelfs een persoonlijk berichtje van Robert Gesink – RV).

Heinen deelt verder elke dag etappezeges uit voor de beste tweet van de dag door een wielrenner. En hij doet dat met humor.

Goed: het verhaal van Peter Ouwerkerk over Abdel Kader Zaaf, de beroemdeAfrikaanse wielrenner. Hij komt met een alternatieve invalshoek: de Nederlander Frans Vos gaf op in dezelfde etappe als Zaaf. Vos vertelt dat Zaaf naar het ziekenhuis moest en met hem richting huis reisde. Kijk, dat is weer iets anders dan het eeuwige verhaal dat Jean Nelissen -op een mooie manier hoor!- vertelt, over Zaaf die voorop lag, te veel dronk, onder een boom in slaap vielen het peloton tegemoet reed.

Maar ik mis in het boek een goede beschouwing over bijvoorbeeld: wat is EPO en waarom?

En ik mis concreet het fraaie stuk over Didi Thurau in de Tour, ooit verschenen in de Muur.

  Maar dat is persoonlijk, het boek mag er zijn. Geweldig is het interview van Joost Prinsen met Theo Smit, over de twee etappes die hij won in de Tour van 1975, maar nog veel meer. Citaat:

‘Ik heb nooit een koers gekocht of verkocht. Maar ik deelde wel mee. Niet in een Acht van Chaam. Daar wilde de organisatie een bekende winnaar, een Jan Raas,een Kuiper, een Hinault. Maar in de minder bekende wedstrijden pakte ik mijn geld.’

Een prachtige definitie van koersen verkopen geeft Smit  – wat hij doet, is geen verkopen…

Over keirin, dat hij op de Japanse wielerbanen deed:

‘Bovendien moest je tevoren je tactiek aangeven, dat werd gepubliceerd in allerlei kranten. De gokkers konden daar dan rekening mee houden. (…) Demarreerde ik te vroeg, dan werd ik bij de jury ontboden voor teksten uitleg. Overkwam je dat te vaak, dan kon je als Japanner in de gevangenis komen wegens koersvervalsing.’

Koersvervalsing… toch maar eens opzoeken in het Wielerwoordenboek!

Wielerwoordenboek/ Wim van Rooy, Fons Leroy & Sam van Rooy. Uitgeverij Atlas. 2010. 283 pag. EURO 19,90

Destille ronde , the silent tour/ Marthein Smit. Amstelsport. 2010. Met leeslintje. 97 pag. EURO 29,90

Vivele Tour! : de mooiste verhalen over de Tour de France uit Wielertijdschrift de Muur. Amstelsport. 223 pag. EURO 12,50

2 gedachten over “Drie wielerboeken… voor op de rustdag

  1. Han de Gruiter

    Abdel Kader Zaaf en Frans Vos hebben elkaar na hun opgave in de Tour van 1950 inderdaad gezelschap gehouden. Samen met de Luxemburger Bim Diederich zijn ze drie dagen in Parijs blijven hangen, om er zich te ‘ontspannen’. Dat is wat Vos mij zelf ooit heeft verteld.

Geef een reactie

