Maarten Ducrot en het nieuwe wielrennen

Maarten Ducrot, wielercommentator voor de Nederlandse tv, is deze Tour de France op dreef. Hij heeft het tot nu toe vrijwel elke dag over het nieuwe wielrennen. Een volstrekt onbewezen theorie, iets met dat renners nu anders wielrennen dan vroeger….het nieuwe wierrennen zou begonnen zijn in 2008: fris, aanvallend en schoon wielrennen, waarbij jonge renners het maken. Transparantie en nivellering zijn Ducrots toverwoorden

Afgelopen dinsdag in de Tour was zijn commentaar echt heel bizar.

De renners wachtten tot gevallen renners terigkwamen, dat was het nieuwe wielrennen zei Ducrot, en even later was het toch weer oud wielrennen.

Even later: ‘Het nieuwe wielrennen, waar ik het vaak over heb, bestaat niet. Nog niet. het is een moderniseringsslag van de sport”.

https://i0.wp.com/users.telenet.be/handelsbeurskapellen/wielrennen.jpg

 

En zo praatte ie zich steeds verder vast. Hij is ook teleurgesteld als renners zich niet aan zijn criteria van het nieuwe wielrennen houden…

Het N W is: het wielrennen zoals Ducrot het ziet. Als een (jonge) renner demarreert, ziet de Zeeuw sinds 2008 er het nieuwe wielrennen in.

Ik – nog niet zo oud- heb het sterke gevoel dat demarrages (van jonge wielrenners) voor 2008 ook al plaatsvonden.

Ik kan dat ook bewijzen

Enfin, ik kijk nu weer elke dag de Belg. Die hebben nog nooit van het nieuwe wielrennen gehoord trouwens.

 

28 gedachten over “Maarten Ducrot en het nieuwe wielrennen

  1. Wim Sanders

    Vorig jaar hadden Ducrot en Dijkstra het voortdurend over ‘linkeballen’. Nu krijg je 50 keer per wedstrijd te horen dat er ‘kwakken’in de finale worden uitgedeeld. Tijdens een van de voorjaarsklassiekers begreep Ducrot maar niet wat er in de koers gebeurde. Waarop Smeets hem op irritante toon maar wel zeer terecht uitlegde wat iedere wielrenliefhebber kon zien.
    Inderdaad, op naar de Belg of naar Danny Nelissen Europsport…

  2. Danny Degenaar

    Onder Ducrots bewind kan werkelijk alles het nieuwe wielrennen zijn.

    Kopgroep teruggehaald: het nieuwe wielrennen.
    Kopgroep niet teruggehaald: het nieuwe wielrennen.

    Valpartij: het nieuwe wielrennen.
    Geen valpartij: het nieuwe wielrennen.

    Buitenblad: het nieuwe wielrennen.
    Binnenblad: het nieuwe wielrennen.

    En dat alles op een toon die verwondering met onnozelheid vermengt.

  3. renzo

    Danny, goed gezien. Aanvulling:
    Kopgroep 15 min voor: nieuw wielrennen.
    Kopgroep 15 seconden voor: nieuw wielrennen.

    Renner werkt mee in kopgroep: nieuw wielrennen.
    Renner werkt niet mee in kopgroep: ‘nieuw wielrennen met een snufje oud, dat ik dan wel weer leuk vind’ (ducrot, vorig jaar. god wat heb ik gelachen)

  4. Danny Degenaar

    Smullen wordt het pas echt als Herbert Dijkstra zich ermee gaat bemoeien:

    H: Maarten, voor de kijkers thuis, wat is dat nieuwe wielrennen nou?
    M: Het nieuwe wielrennen is de nivellering binnen de wielersport.
    H: Dat moet je de kijkers thuis uitleggen.
    M: Je ziet dat kopmannen eerder gedwongen worden om uit hun hok te komen.
    H: En hun knechten dan?
    M: Dat is het leuke van het nieuwe wielrennen: ook een knecht kan kopman zijn.
    H: Eigenlijk zeg jij dus dat er binnen het nieuwe wielrennen geen plek meer is voor een kopman.
    M: En omgekeerd. Want er is ook geen plek meer voor een knecht.
    H: Ik vat jouw woorden even samen: in het nieuwe wielrennen is helemaal geen plek meer voor een wielrenner.
    M: Wat je ziet is dat de scheiding die je in het verleden zag, de scheiding wielrenner en niet-wielrenner, dat die scheiding aan het vervagen is. Ook de kijker thuis kan een wielrenner zijn.
    H: Het nieuwe wielrennen ontstijgt het wielrennen dus?
    M: Precies, en daarom kan alles het nieuwe wielrennen zijn. Ook jij en ik.

  5. renzo

    het nieuwe wielrennen is iets als: lekker jezelf zijn.. Is bovenstaande dialoog echt gebeurd, danny?
    Of een mooie parodie?
    dat einde, geweldig. een soort god, een soort religie,dat NW

    Grappig, nu michael boogerd al dagenlang bij dijk en duc zit, heeft ducrot het niet meer over het nieuwe wielr. Hij durft niet.
    Heeft er vast mee te maken dat Boogerd het nieuwe wielrennen onzin vindt. zie http://www.wielerupdate.nl/wielernieuws/9745/michael-boogerd-het-nieuwe-wielrennen-bestaat-niet/

  6. renzo

    Het lijkt zooo echt, Danny, het kan gewoon zo gezegd zijn. haha

    Ik vond een stuk van ducrot waarin ie het N W uitlegt:
    http://www.ducrot.nl/Maartens_Site/Koersblog/Artikelen/2010/5/17_Het_nieuwe_wielrennen_is_here_to_stay__Verhaal_uit_de_Muur_voorjaar_2009.html

    Het is onbegrijpelijk.
    een demarrage van weening, de opkomst van nieuwe renners, het is allemaal ‘het nieuwe wielrennen’.
    Ik zou gewoon zeggen: soms heb je nieuwe renners die opkomen en winnen.

  7. Danny Degenaar

    Iemand van de groene rekenkamer vertelde mij eens dat de vernieuwing van het wielrennen synchroon loopt met de opwarming van de aarde:

    voor iedere graad die de aarde warmer wordt, wordt het wielrennen een jaartje jonger.

    Tot alle oceanen zijn opgedroogd en de aarde in een zandvlakte is veranderd

    en het nieuwe wielrennen op houten banden over onverharde geitenpaadjes hobbelt.

    Als in de tijd van bartali.

    Waaruit volgt dat het oude wielrennen en het nieuwe wielrennen tweelingbroertjes in de tijd zijn. Het een is de renaissance van het ander.

  8. bj

    Ook zo’n bekende uitspraak van Ducrot:

    ‘Kijk nou, wat is DIT zeg?’

    Terwijl hij er toch voor zit om te weten wat DIT is.

    Verder kunnen Dijkstra en Ducrot het ook niet laten om dagelijks te roepen:

    ‘Maarten, jij hebt hier vanmorgen gereden hxe8? Hoe loopt die bocht nou?’

    ‘Oh man, dat is echt een verschrikking, die bocht! Kom je er doorheen en meteen, pats, die wind op je harses. Moet je straks opletten, dat gaan die renners ook nog merken.’

    En vervolgens rijdt het peloton kabbelend door dat bochtje.

  9. renzo

    Heel herkenbaar BJ, gebeurt idd dagelijks.
    Ik zie het inmiddels als een vorm van cabaret. Tegen deze voorstelling van domheid en lachwekkendheid kan werkelijk heel heel weinig op.

  10. Tom Couzy

    Zijn wielrenners dom?
    Als je 30 km van de finish 40 seconden voor ligt op het peloton,waarom houd je dan niet de benen stil. Of gaat het alleen maar om publiciteit van de sponsor?
    Indien het peloton kat en muis gaat spelen met de koplopers,dan zou je verwachten dat die kopgroep gaat zeggen: ja dag, ik ga me niet het laplazerus trappen om over 20 km alsnog te worden ingelopen.
    Iets anders zou het zijn als op 30km afstand van de finish de koplopers 3 minuten voorsprong hadden.
    Echter als het peloton je niet een eerlijke kans geeft omdat ze bang zijn dat na het inlopen van de koplopers opnieuw een ontsnapping op gang komt,dan had ik met 40 seconden op 30 km lekker de benen stil gehouden.
    Gelukkig was een grandioze Vinokourov de sprinters te slim af.En oh ja voor al die huichelaars die jaren gekeken en genoten hebben van het wielrennen met doping en grandioze ontsnappingen: Met en zonder doping zijn deze topsporters uniek op de wereld.
    Wat mij betreft mogen ze alles doen om hun lichaam snel te laten herstellen om vervolgens weer de door ons verlangde topprestatie te leveren.
    Ik geef het je te doen!

  11. MarZan1971

    Oh oh Danny Degenaar en Renzo,hihihi het is inderdaad zo dat de heren Ducrot en Dijkstra zichzelf vaak tegenspreken etc maar anderzijds kan ik mij ook indenken dat het niet meevalt om xfaren en xfaren zendtijd te vullen met enigzins samenhangend,interessant en nuttig commentaar.Ik probeer mij er niet te veel aan te storen en op een bepaalde manier waardeer ik ze zelfs,geloof ik.FF wat anders;hoe onsportief is het Franse publiek met hun aanhoudende gejoel en ge-boe richting Lance Armstrong?Ik snap niet hoe ze ’t in hun hoofd halen om zxf3 om te gaan met zo’n groot MENS,laat staan wielrenner.Tuurlijk hij had wellicht beter niet over Sastre kunnen praten vorig jaar maar hey,iemand mag toch zeker wel eens een uitglijder(tje) maken,zo gek is dat niet als je altijd maar wordt geacht te reageren op van alles & nog wat.Voor mij, en voor vele anderen dat weet ik heel zeker,is L.A. een enorme held die bovendien zijn hart op de juiste plek heeft zitten en wiens wereld meer behelst dan alleen maar koersen.Zie de repo v/d NOS van LA bij Daniel Den Hoed Kliniek te Rotterdam.Deze man is een groot kampioen en hoe hard men ook roept dat hij doping gebruikt (heeft),zolang er geen flintertje bewijs gevonden is (ondanks heel veel intensieve contrxf4les door zxe9xe9r bevooroordeelde instanties en ‘autoriteiten’) MOET men toch van s’mans goeder trouw cq onschuld uitgaan?In mijn beleving wordt hij alleen maar nxf3g onaantastbaarder en legendarischer hoe meer ‘sportliefhebbers’ hem uit menen te moeten jouwen.VIVA LANCE ARMSTRONG!!!LIVESTRONG,LIVESTRONGER,LIVESTRONGEST!!

  12. Geert Geertsema

    Het zal vast aan mijn onnozelheid liggen, maar ik zit iedere dag met plezier naar Ducrot te luisteren. Veel humor, inside verhalen en mooie dramatiek! Geen denken aan dat ik naar de belg ga of eurosport…

  13. Ton van den Burg

    Okay, voor de mensen met kritiek op het tandem Dijkstra – Ducrot voor straf volgend jaar drie weken lang Mart Smeets!! Dan wil ik van jullie daarna nog wel eens wat lezen.

  14. renzo

    Tja, tom, dat zal ook niet best zijn. Maar daar gaat het niet om. Wat dacht je van een goede commentator??
    jouw voorstel is eigenlijk om de ene maaltijd die niet lekker is, te vervangen door een andere die niet lekker is.
    Idee: goed eten aanbieden? 😉

  15. Ton van den Burg

    Ach ja Renzo natuurlijk is het duo niet zaligmakend maar na jarenlang verbannen te zijn naar Belgie (door Mart) is het wel een verademing. Ik werd die Belgische grapjes op het laatst ook zo zat, je hoorde gewoon dat ze zo hun best deden om leuk te zijn. Maar hier met Boogie erbij vond ik het wel te doen, wat heeft die jongen trouwens een adelaarsblik die ziet echt alles. Af en toe wel pijnlijk te constateren hoe Herbert smoorverlieft op Geesink werd maar ach wat zit ik toch te bazelen de tour is al een week voorbij en volgend jaar horen we het wel weer, de tour wacht namelijk op niemand en Parijs is nog ver.

  16. bj

    Ja Ton

    Michael Boogerd ziet inderdaad ontzettend veel.
    Raar dat Ducrot, die ook in het peloton heeft gereden, veel minder ziet, het eigenlijk gewoon steeds niet lijkt te snappen.
    Zou Boogerd instinct hebben dat Ducrot mist?

  17. Renzo

    ducrot herkent idd amper renners. In de eerste etappe dit jaar zag Ducrot Cancellara nog tweede liggen, terwijl Boogerd ALLANG in de gaten had dat Evans 2e lag.
    Enz enz. Ook heel vermoeiend bij ducrot en dijkstra: “De kleine Voeckler”. Maar ja, je moet wat he?
    Maar Ducrot is in elk geval erg enthousiast. alles is ongelooflijk, onvoorstelbaar en hij is oprecht blij als een renner valt en weinig schade heeft…

  18. renzoverwer Berichtauteur

    Ik heb nog niet elke dag gekeken, maar heeft Ducrot het dit jaar nog over het nieuwe wielrennen gehad? of bestaat het dit jaar ineens niet meer ? haha, nu ja ook het nieuwe wielrennen gaat alweer heel wat jaartjes mee. Binnenkort: het nieuwe nieuwe wielrennen?

  19. Danny Degenaar

    Nee! Maar Ducrot signaleert iets nieuws: het laboratoriumratwielrennen. Een mengelmoesje van nieuw en oud.

    – Maarten, jij hebt een hele studie gemaakt van Wiggins.
    – Nou, studie, haha
    – Vertel eens, zijn vader werd vermoord?
    – Zijn vader werd vermoord tijdens een cafxe9bezoek…
    – Ik onderbreek je even, Maarten, Froome is bij het eerste tussenpunt. Wat een tijd! Drie-en-twintig seconden sneller dan Cancellara!
    – Ik ben er stil van.
    – Maar goed, Maarten, jij was bezig iets te vertellen over de vader van Wiggins
    – Ja, die werd dus vermoord tijdens een cafxe9bezoek. En nou is het mooie van Wiggins dat hij …
    – Tussentijd Evans. Tegenvallend, 52 seconden langzamer dan Froome.
    – Dat is bijna een minuut!
    – In 15 kilometer!
    – Ik zal m’n verhaal even afmaken, het mooie dus van die Wiggins is dat hij geweldig goed Pino van Sesamstraat kan imiteren
    – Eigenlijk zou Wiggins dus de blauwe trui moeten dragen
    – Vleugels heeft hij al: 5 seconden sneller dan Froome! Ik zeg niks meer, Herbert.

  20. renzoverwer Berichtauteur

    ja, Pino. Die behoort denk ik ook tot het nieuwe wielrennen. Laatst gelezen in de telegraaf : “volgers spreken al van het allernieuwste wielrennen”. Gaat over team Sky dan..
    Vraag van mij: welke volgers?
    En waarom wordt bij het juichen over team sky alleen gesproken over techniek (fiets, fietsstijl, materiaal, windtunnels enz)> en niet over hun ongetwijfeld UITSTEKENDE medische begeleiding?
    O ja , ik weet het antwoord al. Maarten en co. vinden dat laatste geen leuk onderwerp. Behoort kennelijk niet tot het allernieuwste wielrennen.

    1. renzoverwer Berichtauteur

      nou, doping bestaat bij mij niet, omdat ik er niets illegaals aan vind. die grenzen zijn maar net wat men wil. De schaatsers bijv mogen van hun bond een hematocriet van 54 hebben, de renners slechts 50. Enz enz. Ik doel dus op medische begeleiding. En heel slim van ze als ze middelen hebben die niet te vinden zijn (of als ze een deal hebben gesloten met dokters). Dat is geweldig knap. Ja, je kunt het doping noemen dan. wat me niet bevalt is dat Thijs Zonneveld op Tv: ‘het zou wel heel cynisch zijn direct aan doping te denken bij team sky. Zo mag je niet denken” . Interessant hoe sportjournalisten een frame hebben waarin ze denken. Ik vind dat je wel zo mag denken. een goede journalist denkt aan alles en onderzoekt alles. Maar ja, de wielervolgers zijn dol op ‘schone sport’. nu, dan hebben ze het ook steeds daarover. Maar vaak over iets lullen maakt het nog niet waar, hahahaa

  21. Pingback: Maarten Ducrot: het oude wielrennen, het nieuwe wielrennen | Blog van Renzo Verwer

Geef een reactie

