U kijkt zo lief

Lees ik gisteren in het AD het advies van Fabienne de Vries aan vrouwelijke lijsttrekkers:
“Flirt, als vrouw kom je daar wel mee weg”.

Ahum, ik dacht dat we afgesproken hadden dat flirten in een politiek debat niet mocht. De onhandige Balkenende mocht het niet, dan vrouwen ook niet. Dat is gelijkheid en emancipatie.

O nee, hoe ik kon ik zo naïef zijn.

Vrouwen zijn zielig, hebben allerlei achterstanden, dus die mogen meer. Vindt ook Femke Halsema, die Balkenende als reactie op ‘u kijkt zo lief’ een knietje wilde geven. Of zou zij graag te horen krijgen van mannelijke lijsttrekkers dat ze een knietje zou kunnen krijgen?

Diezelfde Halsema die Balkenendes opmerking zo afkeurde, verklaarde zelf eerder in Opzij:”ik mag graag het debat ontregelen met flirt”.

Aha, zij mag dus iets wat Balkenende niet mag.

Waarom vraag ik me af. Is ze een beter mens of zo?

Het antwoord moeten we denk ik zoeken in de opmerking van Fabienne de Vries.

Correct is het allemaal niet…verheffend ook niet.
Of iedereen mag flirten, onhandig of niet. Of niemand mag flirten.

Zie ook het aardige stuk hierover van Henk Noort in het FD.

4 gedachten over “U kijkt zo lief

  1. Peter vdL

    Die opmerking van Balkenende was toch geen flirt?! Leek me ironie (iemand anders noemde het sarcasme). De journaliste stelde drie keer dezelfde vraag (begreep ik), hij had al twee keer gezegd, dat hij geen antwoord wilde geven, dan zeg je de derde keer iets als “Blijf proberen!” of – iets agressiever “Exc3xa9n van ons lijdt vast aan geheugenverlies.” (waarna de bond van Alzheimerpatixc3xabnten had kunnen klagen). Wat dat betreft, doet de commotie denken aan de sketch van Andrxc3xa9 van Duin, die een liedje zingt, hierbij gestoord door mensen, die hem opbellen en hem verwijten allerlei minderheidsgroepen te discrimineren of anderszins fout bezig te zijn.

    Natuurlijk: “U kijkt zo lief.” , dat zou Balkenende niet tegen een mannelijke journalist hebben gezegd. Vergelijk het met een vrouwelijke minister(-president), die in gesprek met een man zou zeggen “Wat een spierenballentaal!”

  2. Peter vdL

    Maar waar je met je stukje naar toe wilde, daar heb je meer dan gelijk in: als vrouwen vinden, dat een man niet mag flirten, terwijl ze het van zichzelf wel mogen, tja gelijke nonnen, gelijke hoofddoekjes.

  3. bj

    Femke mag wxc3xa9l flirten want vrouwen mogen meer in dit land. Een vrouw in de top van het bedrijfsleven is een voorbeeld!! Een man in de top van het bedrijfsleven is een bonusbeluste graaier.

  4. renzo

    Peter, je hebt natuurlijk helemaal gelijk…die vanDuyn-zaak was ook zo maf.

    Slleen was dit toch een soort onhandige flirt. Of zo werd het opgevat en verder geanalyseerd. Dat balk met een opmerking over haar uiterlijk kwam is natuurlijk toch een soort flirt. Een soortement 😉

    en ja,

Geef een reactie

