oranje en de aso’s

Was ik net van plan me niet al te druk te maken om het voetbal en vuvezela’s , gewoon een beetje meebuigen, lees ik in de Volkskrant een uitstekende ingezonden brief:

De om de twee jaar terugkerende Oranjedebiliteit neemt geleidelijk weer pathologische vormen aan. Ik werk in het middelbaar onderwijs en wanhopige ouders bellen nu reeds de school met de vraag wat het lesprogramma is als Nederland overdag moet aantreden.

Er komen zelfs telefoontjes binnen met het dreigement dat vader en moeder zonder pardon verstek laten gaan bij de diploma-uitreiking van hun zoon of dochter als Oranje die avond voetbalt. Twintig jaar geleden merkte je niet veel van een EK of WK, maar nu is het voor velen een hoogtepunt in hun leven en is het wachten nog slechts op de eerste zelfmoorden bij een vroege uitschakeling, of, indien Nederland kampioen wordt, een volledige stagnatie van het economische leven.”

Vervolgens gaat de brief verder over stemrecht en wordt er bepaald niet sterker op.

Maar mijn vraag is: wat zijn dat voor ouders die opbellen over dat soort zaken. In mijn tijd (ik ben van 1972, had diploma-uitreiking in 1990) heetten ouders die wegbleven om zo’n reden gewoon  aso’s.  En terecht.

Te verwend, gewend om hun zin te krijgen? Scholen, hou uw poot stijf. Deze asocialen (zelf noemen ze zich vast ‘hoogopgeleid’) moeten maar eens nee te horen krijgen. Voor het eerst van hun leven waarschijnlijk – maar dat is een aanname van me.

10 gedachten over “oranje en de aso’s

  1. Jimmy

    Renzo toch! Niet meteen zo in je kuif gepikt als een of andere ingezondenbriefschrijver zijn punt wil maken door te melden dat er ‘zelfs telefoontjes binnen (komen) met het dreigement dat vader en moeder zonder pardon verstek laten gaan bij de diploma-uitreiking van hun zoon of dochter als Oranje die avond voetbalt’.
    A ten eerste xc3xa9xc3xa9n is het de vraag of dit werkelijk waar is, b ten tweede twee stel ik mij zo voor dat de briefschrijver van horen zeggen heeft dat er xc3xa9xc3xa9n ouder gebeld heeft met dit dreigement, in de hoop op die manier de schoolleiding zover te krijgen om de uitreiking te verplaatsen, maar in werkelijkheid wel degelijk zal komen opdagen als dat niet gebeurt (en zijn/haar kind inderdaad geslaagd is uiteraard). Zou zoiets niet aan de hand kunnen zijn in dit geval?
    Er zijn altijd wel mensen die ergens in overdrijven immers.

  2. Jimmy

    Over belang van diploma en voetbal gesproken:
    Toen ik voor mijn eindexamen gezakt was in 1973 heb ik diezelfde avond in een nogal chagrijnige bui bij een schoolvriend thuis naar de Europa Cupfinale Ajax-Juventus zitten kijken. Wonnen die Amsterdammers ook nog sodeju!

  3. renzo

    er wordt idd overdreven. Maar er wordt ook daadwerkelijk overdreven met rekening houden met voetbal…dat is een feit, zo geven sommige scholen vrij als oranje speelt…

  4. Peter vdL

    Kom, kom, Renzo. Kregen jullie vroeger op school nooit ijsvrij, als het gevroren had? Vrij geven voor een echt belangrijke wedstrijd, dat is toch net zoiets?

  5. renzo

    Na heel veel gezeur pas. En meestal niet… er moest gewoon lesgegeven worden.
    Verder vind ik een natuurverschijnsel als ijs – bijzonder! en je bent zelf actief!- van een iets andere orde dan een wedstrijdje DAT JE PASSIEF consumeeert.
    Iets totaal anders.
    Geef dan ook wimbledonfans vrij voor tennis enz enz.
    dat zou logisch zijn…maar ja dat kan natuurlijk niet.
    Moet zich dan het hele land aanpassen aan mensen die passief iets consumeren?
    (het grote verschil met ijsvrij…)

    onzin.

  6. Jimmy

    Passief consumeren, is dat het tegenovergestelde van actief iets doen, Renzo?
    Maar ter zake: het woord passief suggereert een beetje dat je anderen voor je genot laat zorgen, zonder zelf iets te doen. Asociaal als het ware. Maar is het echt minderwaardig om te genieten van een geweldige voetbalwedstrijd (of van een prachtig boek, schitterende film of ontroerend theatersuk) ten opzichte van zelf een (waardeloos) boek schrijven, (kut)film maken of (lachwekkend slecht) toneelstuk schrijven?
    Ik vraag het u af!

  7. renzo

    Tuurlijk Jimmy, passief consumeren… heerlijk. Mag het graag doen.
    Misschien wordt die voetbalwedstrijd wel erg slecht trouwens.
    Blijft mijn punt: ik wil ook wel vrij krijgen /eisen op scholen en werk vanwege mijn hobbies… toch lukt dat niet .. whaa
    Snappie?

    😉

Geef een reactie

