Ayn Rand

In Intermediair lees ik “de voor ons onbekende, maar in Amerika zeer invloedrijke schrijfster Ayn Rand”
En ook elders werd zij steeds ingeleid als zijnde onbekend.
Bij het lezen van zoiets denk ik:”Zijn jullie nou zo dom, of weet ik zoveel?” Heel arrogant ja, het mag niet, maar ik denk het dan wel.

https://i1.wp.com/www.boekbesprekingen.nl/pics/boeken/7/4/74075.jpg

Nederlandse, veel verkochte uitgave van Rands beroemde roman.

Sorry, maar Ayn Rand zal vast in Amerika massaal gelezen worden, tot in de Bronx aan toe leest men ongetwijfeld groepsgewijs de Fountainhead….maar haar boeken zijn wel heel vaak vertaald  en The Fountainhead kende in Nederland 6 drukken.

De film over het leven van Rand zag ik al twee maal op de Nederlandse tv en ik zie haar geregeld in Nederlandse media geciteerd of genoemd als ideoloog van het  kapitalisme EN libertarisme.

Ok, misschien een beetje een cultschrijver, maar toch wel een bekende.
Maar ja, niet bekend voor een intellectueel die zich houdt bij de columns uit de Volkskrant en de boeken van Jacques de Kadt en Martin Bril, die zal Rand een onbekende schrijfster vinden.

Maar wie ben ik?
Iemand die vindt dat iemand te snel onbekend genoemd wordt..

Tot slot geef ik nu gratis nog mijn mening over Rand.
De schrijfster wilde leven volgens volledige rationaliteit. Ze had er allemaal prachtige theorieën over: liefde zonder jaloezie etc.
Toen haar jongere minnaar Nathaniel Branden  bij haar wegging, handelde ze volstrekt irrationeel: ze accepteerde het niet, stootte hem uit haar beweging onder het slaken van allemaal mooie kreten.

Het eigenbelang vermomd als mooie levenstheorie, Rand kon er wat van.

De praktijk is toch vaak net wat lastiger dan de theorie, iets dat Rand – en vele andere ideologen – moeilijk kunnen accepteren. Nee, gewoonweg niet begrijpen.

Toch lezen, dat Fountainhead! Adembenemend, uniek boek. Slechts 1000 bladzijden.

Wat jammer dat mensen alles erin geweldig vinden … terwijl je zeker kanttekeningen kunt zetten bij die zogeheten authenticiteit van de jonge architect.

7 gedachten over “Ayn Rand

  1. Wim Sanders

    Hoe kom je nu ineens bij Jacques de Kadt? Volgens mij ben ik de enige Volkskrantlezer die iets van hem kent. Of lezen ze De Kadt in jouw omgeving bij bosjes?

  2. renzo

    ach wim, mooi voorbeeld die De Kadt. echt zo’n naam van vroeger. Had ook Den Uyl kunnen noemen. Maar ik vond het leuk om een onbekende naam te noemen. Om te laten zien ook dat ik niet alleen zogenaamd rechtse onbekende schrijvers ken, maar ook linkse ‘onbekende’.

    Nee, ze lezen hem in mijn omgeving niet bij bosjes.

    whaa

    haha, ja die beweging. haar clubje van objectivisten.

  3. Wim Sanders

    De Kadt links? Misschien, ‘met de wetenschap van nu’. Maar daar dachten ze in de jaren zestig toch heel anders over…

  4. renzo

    Ja, ach de Kadt was ooit toch wl populair bij bep. PVDA-ers…
    en ja Wim, in de jaren 60 gold je al gauw als rechts.
    Het was maar een voorbeeld. Die de Kadt. 😉

Geef een reactie

