wat kunnen trendwatchers neuzelen!!

Ik wist al dat trendwatchers vooral blaten, maar dit is echt heel erg … op secondsight lees ik de mening van trendwatcher Li  Edelkoort:

“Een belangrijke thema voor Edelkoort is dat we het afgelopen decennium achter ons laten. ‘Een lamentabele periode, met economische crises, terrorisme, religieuze conflicten en een allesoverheersende angst voor de ander. Ik denk dat we in rustiger vaarwater terechtkomen, dat we besluiten geen angst meer te hebben. We raken moe van de angst. Je ziet dat ook weer aan de reacties op de recente aanslagen in de metro in Moskou, waarbij 35 doden vielen. De aanslagen op New York in 2001 vonden we allemaal vreselijk, Madrid was erg, Londen was pijnlijk, dit wordt gezien als een nieuwsfeit, niet meer en niet minder. Zoxe2x80x99n houding kan de wereld veranderen’

Wat een onnozel geleuter zeg. Bah,
Zou het Edelkoort zijn opgevallen dat er in New York meer dan 2000 doden vielen, in Madrid ca. 200, en in London 56?
En als er morgen een aanslag – in de westerse wereld – is met 2000 doden , dan zal die echt veel aandacht krijgen.

Maar Edelkoort, ach, die heeft gewoon een winkel en zegt dus wat haar het beste uitkwam. Laatst las ik dat ze zegt dat paars de nieuwe trend gaat worden…
Hoe dan ook, je kunt heel goed betogen dat de wereld juist angstiger wordt, of angstig blijft.
Murw ja, dat zijn we wel. Maar of dat zo positief is….

In dezelfde trendwatchersspecial zegt Carl Rohde : “Iedereen die vier dagen naar New York gaat en zijn of haar ogen openhoudt, kan zich trendwatcher noemen.”
Li Edelkoort, die al tientallen jaren in het vak zit, zit op hetzelfde niveau. Logisch ook, niemand kan ver vooruit in de toekomst kijken.

Ik ben zelf altijd al blij dat ik kan voorspellen wanneer ik naar de wc moet. Maar ja, ik ben dan ook geen trendwatcher…

Uit het interview met haar nog dit:

“Iedereen kan tegenwoordig trendwatcher zijn”, constateert Lidewij Edelkoort. “Journalisten, consumenten: iedereen die een beetje rondsurft op internet kan enkele trends op een rij zetten. Daar is geen kunst meer aan. Gelukkig zit ik wat hoger op de berg en houd ik me meer bezig met forecasting dan met trendwatching.” Een trendwatcher richt zich vooral op wat er is: trends die in de maatschappij ontluiken en die zich mogelijkerwijs verder zullen ontwikkelen. Edelkoort daarentegen concentreert zich  nu al meer dan dertig jaar lang, tegenwoordig vanuit Parijs met haar bedrijf TrendUnion veel meer op wat er zou kunnen zijn.”Ik ben altijd op zoek naar het onzichtbare”, zegt Edelkoort, de eerste die zich in Nederland professioneel met trends ging bezighouden. “Ik probeer de ontwikkelingen voor te zijn.”

Amen.

2 gedachten over “wat kunnen trendwatchers neuzelen!!

  1. renzo

    forecasting , dat is heel erg 22 maart twintigtien ja.
    en zooooo en dan een jaartal zeggen, dat is heel erg 2005, nietwaar?

    Trends in? ik zeg trends zijn het nieuwe uit!
    whaaaa

Geef een reactie

