Martina Sablikova

De Tsjechische Sablikova werd dit weekend in Heerenveen wereldkampioen allround.

In een filmpje zie we hoe zij traint.Dit kan denk ik alleen in het voormalige oostblok.http://nos.nl/os2010/video/136778-portret-martina-sablikova.html

De sporters luisteren ook echt, ze moeten. Ze gaan niet met de trainer in debat.
In Nederland wel. Daar wordt gepolderd. De eigen mening van de sporter… enfin we hebben het kunnen zien in de documentaire Goud over de vrouwenhockeyploeg.

Ik kreeg een aardige reactie van ex-atleet Simon Vroemen op het filmpje: “Ik had niet voor niets mijzelf als trainer vanaf eind2004 🙂 …en liep 8.04 in 2005 :). Een klankbord is wel essentieel als je je eigen trainer bent! Bij mij waren dat Honoré Hoedt, Bram Wassenaar, maar ook wat lokale trainers en Karel van Egmond, een vriend van me in Portugal. Gewoon meningen vragen over training etc.”

Het zal allemaal zijn voors en tegens hebben. Bij Sablikova past denk ik niet het Vroemen-systeem, andersom ook niet.

Geef een reactie

