Interview met mij. In Informatieprofessional, maart 2010

sneeuwmanVragen gesteld door Marie-José Klaver. Antwoorden: gegeven door mij dus- per e-mail, letterlijk zo afgedrukt.

Functie: Medewerker Informatiedienstverlening per 1 januari j.l.

Bijorganisatie: Openbare Bibliotheek Amsterdam, de centrale

Waarom ben je overgestapt naar de OBA?

“Ik zocht een baan en het leek me leuk weer in het oude bibliotheeknest terug te keren.”

Wat deed je daarvoor?

“O.a.freelance journalist voor veel bladen (van Viva tot NRC),winkelmedewerker en conciërge bij de prostituees.”

Wat houdt je werk in?

“Informatieverschaffen, collectiebeheer, presentatie enz.”

Watis de grootste uitdaging van je functie?

“Klanten en mijzelf tevreden stellen.”

Watis je vooropleiding?

“Ik deed de HBO voor Bibliotheek en Documentaire Informatie in Amsterdam (1990-94)”

Je allereerste baan?

“Freelancejournalist vanaf mijn 22e.”

Waarom gekozen voor het vak van journalist?

“Ik begon gewoon. Het was boeiend en leerzaam: twee facetten die ik altijd erg belangrijk vind.”

Wat is er veranderd in het bibliotheekvak?

“Ik ben er lange tijd uit geweest. Als klant zag ik wel dat bibliotheken.moderniseren/digitaliseren.”

Van wie heb je in je loopbaan veel geleerd?

“Vanschrijver Boudewijn van Houten . Hij inspireert me met zijn eerlijke schrijven Ook leerde hij me de fijne kneepjes van het schrijven en de taal.”

Hethoogtepunt in je loopbaan?

“Het besluit, in 2008, om te stoppen met de journalistiek – waar ik al tijden tegenaan hikte Het totale identiteitsverlies dat daarop volgde. De ellende en toen: de BEVRIJDING. Ik hoefde niet meer. Ik schrijf nu nog wel eens een boek en ik blog. De ontdekking dat schrijven niet hoeft, maar mag, daar geniet ik nog elke dag van.

‘Normale’ hoogtepunten: mijn boek BobbyFischer voor beginners uit 2008 (uitgeverij Aspekt). In mei dit jaar komt de Engelse vertaling wereldwijd uit. En natuurlijk mijn huidige baan, waar ik op mijn plek ben.”

En wat vergeet je het liefst?

“Redacteuren die afspraken niet nakomen. De lage betaling annex moderne slavernij.

Ergerlijk zijn ook de pretenties van veel media: dat ze origineel zijn en dat ze nieuws en waarheid brengen.

Terwijle r geen grotere trendvolgers en gelovers in sprookjes zijn dan journalisten.”

Welke vakbladen zijn het belangrijkst voor je?

“Ik ben nieuw; moet ze nog ontdekken. Ik las laatst Bibliotheekblad…De Ned-bib-lijst hou ik al jaren bij. Met wisselend genoegen mag ik wel zeggen. Informatieprofessional? Ik las een paar nummers als voorbereiding op dit interview en wist veel al – wel vond ik de sfeer ervan prettig.

Ik volg de kranten, ook de boekenbijlagen. Internet. Ook de televisie is belangrijk; zo weet ik wat zoal leeft. Ik volg gretig het nieuws,maar ik zit echt niet klaar voor journaals, Nova of Pauw & Witteman. Het is heerlijk dat allemaal niet te zien- zo vond ik ook al als journalist.”

Wat is je favoriete site of weblog?

Google.com en  

uitzendinggemist.nl

En je favoriete literaire werk?

“OnzeHoogmoed van Boudewijn van Houten en De Graanrepubliek  van Frank Westerman”

Welk papieren boek las je het laatst?

“Lelystad van Joris van Casteren. Jaloersmakend, die vermenging van een persoonlijk met een algemeen verhaal – en nog mooi geschreven ook.”

En welke elektronische publicatie?

Emancipatiemonitor 2008 van het SCP.”

Veel voor je werk op het web?

“Ja, zoeken voor klanten.”

En in je vrije tijd?

“Javeel. Ik mail ook veel. Te veel soms, een aantal jaren geleden was ik mailverslaafd.”

De mooiste bibliotheek die je kent?

“Haha, ik kan en wil alleen antwoorden: de Openbare Bibliotheek Amsterdam,de centrale.”

Heb je nevenfuncties of bestuursfuncties in het vak?

“Alleen daarbuiten: vrijwilliger in het Theo Thijssen-museum.”

Jefavoriete vrijetijdsbesteding?

“Ik lees veel (met een lichte voorkeur voor non-fictie), ik wandel graag, ik spreek veel mensen. Ik erger me graag, ik bewonder graag. Ik luister muziek. Ik zie films. Ach…”

Wat had je willen zijn als je
geen informatiewerker was?

“Olympisch kampioen op de marathon, achtvoudig winnaar van de Tour de France of wereldkampioen schaken. Serieus! Voor alledrie echter heb ik te weinig talent. Geen probleem; er zijn genoeg andere dingen te doen.”

Leuke vragen

Ik wilde geen veilige antwoorden geven, en, afgezien dat ik al weg ben bij de OBA, sta ik nog geheel achter de antwoorden.

 

3 gedachten over “Interview met mij. In Informatieprofessional, maart 2010

  1. Bullo Berkhout

    De interviewster heet Marie-Josxc3xa9. Dat is Maria en Jozef. Het interview is haar kindje Jezus. Renzo is voor mij ook een beetje het kindje Jezus.

Geef een reactie

