Denken over denken

“Op de televisie zie ik menigeen die me de indruk geeft dat hij in zijn denkkracht gelooft. Mij lukt dat niet. Ik vind mijn denken vrij machteloos. Nu kunt u zeggen: ja, jij, jij bent inderdaad niet van de slimsten, maar er zijn slimmeren. Dat is beslist waar. Toch houd ik het hele menselijke denken voor een lachertje (…)

Denken: we overschatten het. We doen net alsof we abstract naar de waarheid kunnen zoeken, terwijl we waarschijnlijk met dat denken alleen maar heel concreet onze belangen kunnen proberen te dienen. Wat niet in ons belang is, wordt gewist. Natuurlijk kan dat belang op allerlei manieren bevorderd worden. De een heeft vooral nodig dat zijn ijdelheid wordt gestreeld, de ander dat zijn portemonnee wordt gevuld.  (…)”

https://i0.wp.com/members.home.nl/maavink/materialen/denken.jpg

Lees verder op Het nieuwe journaal (een nieuwe site trouwens).
Het gehele stuk ontroert me. Hier is iemand aan het woord die zichzelf niet spaart, die het menselijk tekort toch nog met empathie beschrijft.
Ja, iemand die nagedacht heeft, zou ik bijna schrijven…

21 gedachten over “Denken over denken

  1. milko

    Hoi Renzo, interessant stuk over dat denken. Laten we maar ophouden vooral om over vrouwen na te denken haha. Ik had het daar laatst op mvlife ook nog met iemand over. Het kwam neer op, in hoeverre men de uitwerking van een ervaring kan vervangen door de overtuiging dat het niet nodig is? Ik ben daar natuurlijk niet uit maar tis wel interessant dat meerdere mensen met zo’n dingen bezig zijn. Groet milko

      1. Toy van Nooijen

        Ach je kent dat wel. V.n.l. vanuit Het MANNELIJK [ geestige opmerking, nix 4 mij ] STANDPUNT gezien, maar dan met ’n TWIST erin. > Incest < [leuke] & U l t r a S o f t S/M Ladies ONLY !!! Je begrijpt dit wordt een BESTSELLER !!! 50 tinten BRUIN. Gat in De MARKT.

  2. toy van nooijen

    Denken OVER denken ? Bedoelt u META-denken ? Beetje vaag vindt u zelf ook niet ? Alle denken voor KURT GODL tot heden kunt u rustig aan uw pc overlaten. Haar nullen en enen zijn net zo autistisch als de gedachten van de MENS.
    & waarom w8en op de industrie op de ontwikkeling van de quantumcomputer ?
    Terwijl wij wetenschappers al lang een proefmodelletje hebben.
    & daar GEEN patent op willen.
    Voordat we de consequenties kennen.
    Onthoudt dat Einstein niet de kernbom heeft uitgevonden, maar wel mogelijk gemaakt.

    Tr8t u intussen voor te stellen waartoe ONEIGELIJK gebruik van de quantumcomputer toe ZOU kunnen leiden.

    ;->

  3. Toy van nooijen

    helaas was de vorige link onklaar gemaakt door de vele eikels die mij daaglijks lastig vallen.
    ik vecht ook voor vrijheid op het net & kom de lastigste klanten tegen.
    kerken,olitici,aivd etc. noem maar op.
    maakt mij niet uit
    vandaar deze nieuwe link
    succes

  4. toy van nooijen

    leuk die tegenwerking van wikipedia als IK inlog

    maar goed google dan gewoon ‘Kurt Godl”

    & daar staat ie dan
    merkwaardig hoe wikipedia links probeert te verdraaien of onmogelijk te maken

    eikels

    666

  5. toy van Nooijen

    leuk, type ik J.R.LUCAS

    maken ze dr hier in mijn artikel LEWIS van
    beste RENZO wordt het niet tijd om wat aan je beveiliging te doen ?

    lol

    voor al uw security

    666

  6. toy van nooijen

    de onderstaande link is vooral geplaatst voor mensen die TE veel PIEKEREN over het einde der tijden.
    Maakt u zich geen zorgen, het einde der tijden is allang voorbij.
    Wel kunt u op deze site meer interessante informatie vinden over 666…& niet als NEGATIEVE kracht, maar als dienaar van MOEDER AARDE

  7. toy van nooijen

    MET DE BILLEN BLOOT.

    Je moest eens weten hoeveel hate-mail & doodsbedreigingen ik per dag krijg Renzo & zo hoort het ook.

    NIKS verkoopt beter dan ANGST.

    Dus ik ga er nog ff lekker tegenaan met nog meer onrust via mijn meest bewonderde columniste…

  8. toy van nooijen

    Begrijpelijk dat vele lezers van jouw blog na mijn COMING OUT zich met mij willen verbinden op ZAKELIJK gebied.

    WANT STAAT HET NIET GESCHREVEN DAT…

    Bij deze dan maar !

    [overigens ben ik niet eens atheist,lol]

  9. toy van nooijen

    Helaas moet deze tekst effe in het engels beste Renzo

    Some f*cking Roman-Catholic, moslim. Jewish or SATANIC moron has changed my LINKEDIN address

    [tja Renzo, ff terug-BAL-GEHAKT & nu 3 x zo gevaarlijk gemaakt.]

    Lees mee & HUIVER, de man die zijn pen in zwavelzuur doopte is weer TERUG !

    Mooi geweest voor vandaag…
    cu in hell Renzo !

Geef een reactie

