Waarom

"Wij wielrenners zijn vogelvrij. Altijd die vragen. Waarom? Waarom? Waarom? Waarom heb je gisteren niet langer op kop gereden? Of harder? Waarom ben je gelost op de slotklim? Waarom heb je niet geprobeerd aan te vallen? Ik haal mijn schouders op, mompel iets over tactiek, doseren en vorm van de dag. Maar het liefst zou ik zo’n waarom-imbeciel een toeter door zijn trommelvlies stampen en schreeuwen:  ‘WAAROM WAAROM? OMDAT IK GODVERDOMME COMPLEET NAAR DE KLOTE WAS..DAAROM!’
Toeschouwers zijn trouwens niet de enigen die naar de bekende weg vragen. Journalisten doen precies hetzelfde. Waarom dit, waarom dat. Alsof het ze iets interesseert. Alsof ze niet allang weten wat ze gaan schrijven. Gisteren, vlak na de finish, kwam er zo’n bloedzuiger naar me toe (…)"

Fraai citaat uit: De ereronde van de eland, de roman van Thijs Zonneveld uit 2009.

[ThijsZonneveldErerondeEland.jpg]

Het mooie aan het citaat vind ik vooral dat de waarom-vraag vaak erg diepzinnig klinkt, dat mensen vaak erg diepzinnige antwoorden geven (want ja, wij zien graag diepgang in onszelve), maar dat het antwoord heeeeeel eenvoudig kan zijn.

Een gedachte over “Waarom

  1. Pingback: Big natural boobs.

Geef een reactie

