Voor al uw drank: de bank buddy

De bank buddy: je zet hem op je bankleuning en op die manier heb je extra ruimte om drankjes  neer te zetten.

index.jpg

Ik kreeg het ding van Ronald Vriend, de uitvinder ervan. Ronald is al een jaar of vijftien een vriend van me – niet één die ik vaak zie, maar we kennen elkaar inmiddels behoorlijk goed.

De bankbuddy staat nu al twee avonden op mijn bankleuning. Soms zet ik er  een flesje water in. Een kop koffie durf ik vanwege mijn onhandigheid nog niet in te zetten- straks dondert ie met Bank Buddy en al op de grond. De buddy is handig, maar ik kan mijn drank ook elders neerzetten natuurlijk.

Hoe komt een mens op het idee, vraag je je af…

‘Bij mij is het uit nood geboren. Wij hebben een lange moderne hoekbank en geen salontafel. De hond zou met zijn staart alle kopjes van tafel mikken’, zo zegt Ronald Vriend. ‘Maar zelfs wanneer je een salontafel zou hebben – je zit meestal niet op een bank. Je hangt of ligt er op. Om dan je biertje of kop thee binnen pakbereik te hebben is geweldig. Denk ook aan die hoogzwangere vrouw die moeite heeft uit de bank omhoog te komen. Nu is er vaak aan het uiteinde wel een kastje of tafeltje, maar wanneer je in het midden zit wordt het al snel knijpen.’

Vriend, veertiger en al jarenlang conciërge op een HBO, praat enthousiast over zijn vinding. Je merkt dat hij én uitvinder is én commercieel inzicht heeft. ‘Ik wist dat er iets mee te doen was. Vandaar dat ik op een vrije woensdag maar eens van hout wat ben gaan zagen. En dingen uitproberen. Na verschillende modellen kom je dan op een ideaal  model, dat ik in gebruik nam.’

Mensen die op bezoek kwamen, reageerden enthousiast:  ‘Kun je er eentje voor mij maken?’
Dus toen ben ik eens gaan bekijken of het vermarkt kon worden. Dat heeft een paar jaar geduurd. Eerst heb ik de octrooi-aanvraag verzorgd en een innovatievoucher van Senter Novem gekregen. Ook daar heb ik weer verschillende prototypes voor laten maken. Toen een producent gezocht en uiteindelijk een bedrijf gevonden (AKF/AGF te Naarden)  die erin geloofde en mij wilde helpen.”

‘Het volgende probleem- uitdaging heet dat tegenwoordig toch? – diende zich aan: een goede, maar vooral betaalbare verpakking. Dat is net zo lastig als een goed product maken. Die Nederlandse verpakkers willen je allemaal een poot uitdraaien. Of je er dan wel direct 50.000 wilt afnemen. ‘Meneer ik weet niet eens of ik er tien verkoop’, zo was mijn antwoord.’

‘Ik moest ook de verkooppunten regelen. Uiteindelijk ben ik zelf de boer op gegaan bij de grote detaillisten.Het zelf verkopen bleek een probleem. Op een dag, het lijkt een sprookje, Inno-Essentials belde of ik met hun zaken wilde gaan doen. Dat wilde ik.’

Ik blijf het een merkwaardig en maf product vinden. Kan de mens zonder bankbuddy, vraag ik Vriend en ik besef tegelijkertijd hoe dom de vraag is.

Met de hem kenmerkende ironie zegt hij: ‘Ja. We konden het vroeger zonder internet of mobieltje. Zo werkt het met de bankbuddy ook. Natuurlijk kan je zonder, als je niet beter weet…

Zo’n 70% van Nederland heeft de bank nog met de rugleuning tegen de muur staan. In Engeland (daar heet hij de Couch Comfee) ligt dat percentage nog wat hoger.

Dat zijn miljoenen banken.’

Vriend praat enthousiast door over zijn vinding:

‘Het plan is dat midden 2010 de Bank Buddy groots in de winkels komt. Hij is inmiddels al te koop via Internet,bij de Expo (boven ’t IJ in Amsterdam-Noord), Inz and Out in Haarlem, Simon Levelt  in Jodenbreestraat (Amsterdam) en de Kadoos enzo, Nieuwe Hoogstraat nr.11 (Amsterdam).

En dan op naar het volgende project: ik werk aan een innovatie voor steekwagentjes.’

Vanavond ga ik het met wijn of thee proberen. Ik zal de buddy gebruiken. Momenteel, aan eind van de middag heb ik er een pen in gelegd… de afstandsbediening past er niet in. Misschien iets voor een volgende vinding?

 

De bankbuddy.

Prijs: rond 5 euro.

Inmiddels een schaars artikel. Mocht u interesse hebben, mail of reageer, uw websitebeheerder brengt u in contact met de verkoper/uitvinder.

 

 


5 gedachten over “Voor al uw drank: de bank buddy

  1. Peter

    Vanwege de koffie, bedoel ik.

    Over Reve gesproken: beste mensen, lees het meesterwerk Bezorgde ouders, waarin de hoofdpersoon behoorlijk aan de drank is. Een geweldig boek! Wie roept dat Reve met topboeken is begonnen en daarna is afgezakt, vergist zich! Bezorgde ouders is een later boek en m.i. xc3xa9xc3xa9n van z’n beste!

Geef een reactie

