Gaat een leven lang mee

Ooit, in elk geval in mijn jeugd, had je dat nog. Dat zaken een leven lang meegingen. Althans dat werd beloofd. Producten gingen hoe dan ook lang mee: wasmachines, radio’s etc.: met gemak een jaar of vijftien. Kleding werd aangeprezen met ‘gaat lang mee’
Dat was pas echt duurzaam. Het was allemaal ook duurder…

Nu is er een snellere wisseling van modellen, maar ook gaan dingen echt korter mee. Dat hoor je nooit bij de verhalen over ‘betere kwaliteit’. Ook zijn spullen als auto, witgoed, audio-video-apparatuur e.d. moeilijker of helemaal niet te repareren – ook dat ging vroeger wel.
Een heel ander soort duurzaamheid dan die nu gepredikt wordt, en dat volgens mij vaak gewoon een etiket is voor iets waarin minder giftige stoffen zitten – en opdat je er meer geld voor kunt vragen.

Heb ik het bij het goede eind? Of praat ik onzin, verdient mijn impressie nuance?

Ik hoor het graag.

4 gedachten over “Gaat een leven lang mee

  1. Renzo

    uiteraard ben ik een ouwe lul. al vanaf mijn 6e. Maar dat alles beter was, zeg ik nu juist niet, Karel. Ik zeg dat er andere dingen speelden… ik vermoed het. Ik poog feiten over levensduur op een rij te zetten. Me dunkt iets anders dan:
    ‘de jeugd is tegenwoordig zo brutaal’

  2. Wim Sanders

    Wat ik ook vervelend vind: je kunt bijna niets meer zelf repareren, zelfs je racefiets niet. Alles is weggemoffeld of wordt – zoals bij auto’s – in xc3xa9xc3xa9n keer vervangen door een ander apparaat waar je met je schroevendraaier niet in kunt. En de sokken die ik tegenwoordig koop zijn van een materiaal dat zo maar, opeens, uit elkaar valt…

Geef een reactie

