Eerste indruk

Vaak gehoord: ‘De eerste indruk is allesbepalend. Ik ga op mijn eerste indruk af – en is die meestal juist’.
Zouden de mensen die dit zeggen, beseffen dat ze zeer oppervlakkig handelen? Een mens, een ding, een bezigheid geen tweede kans geven? Dat de ‘juistheid’  van hun indruk alleen maar komt, omdat ze niet verder kijken dan hun aanvankelijke vooroordeel??

Die mensen vinden het niet leuk oppervlakkig genoemd te worden.
Maar ja, ze zijn het wel. Ze erkennen het nota bene zelf.

2 gedachten over “Eerste indruk

  1. Renzo

    Nu moet ik onmiddellijk erkennen dat ook ik op eerste indrukken afga.. niets menselijks is mij vreemd.
    Maar ik ga niet zitten pochen over hoe goed dat is en hoe vaak mijn eerste indrukken wel kloppen.

  2. Victor

    Goed punt. Een vooroordeel is eigenlijk geen oordeel, maar een veronderstelling.

    De eerste indruk kan wel degelijk veel zeggen. Kledingkeuze, lichaamstaal, uitstraling, hoe iemand zich presenteert bij de eerste ontmoeting; je kunt een redelijke inschatting maken. Het is vervolgens aan jou of je iemand de kans geeft om zich beter te laten kennen.

    Vooral als je veel mensen in korte tijd ontmoet, zal je eerder de neiging hebben om keuzes te maken die gebaseerd zijn op oppervlakkigheden…

Geef een reactie

