Twintigtien

Er waart een interessant bericht rond op Facebook:

“Zeg jij al twintig-tien in plaats van tweeduizend- tien? Spaart tijd en is modern. Ben je ook benieuwd wanneer in de vorige eeuwde omslag kwam? Zegt, vraagt en schrijft het voort. En – belangrijk -hou bij hoe snel het duurt voor iedereen het zegt.”

Met omslag word, zo vermoed ik, bedoeld:  wanneer mensennegentientwintig gingen zeggen in plaats van negentienhondertwintig. Zoiets.https://i0.wp.com/thumbs.dreamstime.com/thumb_440/12538842400cM4JJ.jpg

Nou… ik vind het wel leuk klinken, twintigtien.
Alleen veel tijd spaart het niet: het is drie lettergrepen, Tweeduizendtien heeft er vier…

19 gedachten over “Twintigtien

  1. Jimmy Tigges

    Vier of drie lettergrepen: dat scheelt 25 procent, Ren. Als je op een receptie twintig mensen gelukkig nieuwjaar wilt wensen (beter is om te zeggen ‘beste wensen’, scheelt ook weer een lettergreep, in dit geval twintig procent) win je daar een ontzettende hoop tijd mee.
    Namen inkorten ben ik ook voor. Ren Ver is net zo goed als Renzo Verwer. Scheelt nota bene vijftig procent! En waar is die spatie goed voor? Renver: weet ook meteen iedereen wie bedoeld wordt.
    Doe hier uw voordeel mee,
    Jimtig
    (punten achter een naam zijn eigenlijk ook overbodig: schrappen!)

  2. Peter vdL

    Wordt de ecenomie juist niet meer gestimuleerd door langere woorden?
    Meer drukkosten = meer bestellingen bij inkt- en papierfabrikanten. Uitgesproken woorden kosten meer energie, waardoor er meer eten en drinken wordt gekocht, etc.
    In de extra lettergrepen kunnen mensen ook hun emoties t.a.v. de persoon uitdrukken. Als ik Renzo Verwer aardig vindt zeg ik “Hallo Renzo’n kerel! Verwer”, ben ik boos op de heer Verwer, dan zeg ik “Dag Renzo Verwerpelijk”.
    Vgl.
    Jimmieters Tigges/Jimmy Tiggeslijer!

  3. Jimmy

    Ik vermoedde ondanks je vurige betoog voor zo veel mogelijk verlenging van woorden toch een onderhuidse neiging tot inkorting bij je, Pieterman.

  4. Peter

    Mensen zijn negentien-tien gaan zeggen als afkorting van negentienhonderdtien. Er bestaan geen twintighonderd; twintigtien is dus geen “broertje” van negentientien.
    Twee-tien lijkt me in die zin logischer, nl. als afkorting van
    tweeduizend-tien.
    Maar twintigtien “bekt” weer beter.

  5. Jimmy

    Maar je zegt toch niet: Feyenoord is in tweeduizendnegen xc3xa9n twintigtien kampioen geworden (afgezien van het feit dat de tekst op zich niet helemaal waar is).

  6. Pingback: Teen sex.

  7. Pingback: Teen sex movies.

Geef een reactie

