openlijk racisme bij (bepaalde) allochtonen

Wie nog altijd gelooft – en wat zit dat er diep bij ons allen in – dat discriminatie en racisme voorbehouden zijn aan blanken/westerse mensen/autochtone Nederlanders raad ik aan het groepsinterview in Het Parool van 24 december j.l. te lezen. Het is een interview met Felix Rottenberg, directeur van Hilton Amsterdam Roberto Payer (voormalig Italiaan), schrijfster Yasmine Allas (voormalig Somalische) en Ronald Wiggers.

Citaat:

Payer: “Ik kijk altijd eerst wie er achter het loket staat, of het een buitenlander is of iemand die hier is geboren.  Want in het buitenland geldt: ‘als je achter het loket staat, heb je macht he.'”
Allas: “Ja. Dat heb ik ook. Nooit naar een loket waar iemand staat die hier niet geboren is! Echt niet. Die houding: ik heb eindelijk een positie en ik zal jou laten voelen wat dat is. Nog liever ga ik in de langste rij staan dan bij die persoon te komen.”

Wat opvalt: de primitiviteit van deze opvattingen. Ik kan aan een Surinamer of Turk NIET ZIEN of ze hier geboren zijn of in ‘het buitenland’.
Allas en Payer zijn paranormaal begaafd en zien het wel.

Verder wisselt het heel erg – ik kom zeer dienstverlenende buitenlanders van Indische of Surinaamse afkomst tegen. Maar goed dan beland je in discussies dáárover, over volksaard en/of houding van volkeren in Nederland –  geen zin in.

Mij gaat het om het openlijk racisme dat uit deze uitspraken spreekt. Wilders zou hiervoor op zijn donder krijgen-  en terecht. Dit passeert ongemerkt.

Enfin, ik denk wel eens: We discrimineren allemaal. Houden groepen mensen niet van andere groepen mensen?

Ik denk het.

Geef een reactie

