eendagsvliegen in de muziek

De Coen en Sander-show op BNN  – elke werkdag op 3 FM tussen 16 en 19 uur – hield een poll onder haar luisteraars.
Deze konden stemmen op de “leukste/grootste/beste One Hit Wonder van dit decennium”. Artiesten die slechts een grote hit hadden en daarna NIETS meer – al probeerden ze het vaak wel.

De uitslag:

1 Abel – Onderweg (30% van de stemmen)

2 Veldhuis en Kemper – Ik wou dat ik jou was (18%)

3 Guillermo en Tropical Danny – Toppertje! (14%)

4 Slimme Schemer ft. Tido – Jelle (12%)

5 Jordy van Loon – Verliefdheid (8%)

6 Twarres – Wer Bisto? (6%)

7 Jody Bernal – Que Si, Que No (5%)

8 Kabouter Plop – Kabouterdans (3%)

9 Raymzter – Kut Marokkanen (2%)

10 Raffish – Plaything (2%)

 

Natuurlijk zijn de luisteraars van de Coen en Sander-show niet representatief voor heel Nederland, maar o wat geeft de lijst een aardig overzicht!
Qua irritatiefactor kies ik voor Que si, que no en Ik wou dat ik jou was. Brrr.

Op wikipedia vind ik een mooie lijst eendagsvliegen uit de nederlandse hitparades .
Mooie herinneringen… en tot mijn verbazing staan ook artiesten als Mory Kante (yeke yeke) en Sam Cooke in de lijst.

Tot slot sluit ik mij aan bij de woorden van Pieter Steinz de geweldige serie over eendagsvliegen Single Luck van Tonko Dop:
“Juist de eenmalige uitschieters in de hitparade zijn de perfecte dragers van  de nostalgie, die meest ondergewaardeerde van alle gemoedstoestanden. Al was  het maar omdat je ze meestal onverwacht op de radio hoort en niet op elk  moment van de dag uit je cd-installatie kuntlaten schallen. Je kunt het dan  ook alleen maar met de makers eens zijn: ‘Voulez-Vous Coucher Avec Moi’, ‘Show  Me The Way’, ‘Funkytown’ en niet te vergeten ‘Macarena’ – die nemen ze ons  nooit meer af.”

De Coen en Sander Show pollt rustig verder. Nu hebben ze een verkiezing van de beste kerstplaat. Tot mijn geluk staat dat nummer van Paul McCartney (Sleepy, happy wunderful christmas time) er niet bij.

6 gedachten over “eendagsvliegen in de muziek

  1. Jimmy

    Strikt genomen – met 5 singles die de top-10 van de Top-40 bereikten, geen officixc3xable eendagsvlieg, onze schaatskoning Jody. Het leverde hem ook nog eens twee verhalen op in het prachtboekje Delftse Toeren!
    (www.jimmytigges.nl).

Geef een reactie

