Voyeurisme in de seksbioscoop

Museum FOAM te Amsterdam heeft nu een tentoonstelling over een seksbioscoop. Tijd om mijn ervaring uit 2005 in de seksbioscoop te publiceren:

‘Ik ben zo’n duizend keer naar seksfilms gaan kijken, maar ik heb hoogstens twintig keer  vrouwen in het zaaltje zien zitten. Meestal zitten die dan heel schuchter, tegen hun man aan gekropen, die hen gesmeekt heeft toch een keer mee te komen (of uit een zekere nieuwsgierigheid naar hetgeen hun man of mannen in het algemeen zo opwindt). Een volgende stap is dat ze met de man zijn lul spelen.’

Aldus schrijver Boudewijn van Houten  in Vieze oude mannen (Uitgeverij Aspekt, 2002).

Dat boek was mijn voorbereiding op mijn eerste bezoek aan een seksbioscoop. Ik besluit te gaan; het wordt Diana:

Aan de kassa worden niet alleen toegangskaartjes, maar ook condooms (euro 0,50) verkocht. Ik houd het bij alleen de toegang. Dan stap ik Sex Cinema Diana  aan de Nieuwezijds Voorburgwal binnen.Ik kom een donkere zaal in.

Aarzelend en ongemakkelijk sta ik achterin de bioscoop en probeer mijn kaartje in mijn jaszak te frommelen, maar het lukt niet zo. Met mijn lange leren jas voel ik me sowieso wat ongemakkelijk: lijk ik niet te veel op een potloodventer? Naast mij staat nog een man, die nieuwsgierig de zaal rondkijkt en beslist geen aanstalten maakt te gaan zitten. Ik pak een stoel aan het gangpad beet en voel iets. In mijn nervositeit ben ik bang dat ik in iemands kruis grijp.

Gelukkig, het blijkt een jas te zijn.De staande man haalt snel zijn spullen weg en ik krijg langzaam gelegenheid de zaal in me op te nemen. Het licht van de film, de lampjes en de gloeiende sigarettenpuntjes bieden voldoende licht om te kunnen zien waar de mensen ongeveer zitten. Ik tel een stuk of vijftien bezoekers. Allen man, hun leeftijd is zo tussen de 20 en 60 voorzover ik kan overzien. Met mijn 32 jaar lijk ik me een van de jonkies. In dezelfde rij als ik zit een man met zijn jas op schoot.De bioscoop telt circa vijftig stoelen, vermoedelijk iets minder. De wet die vijftig stoelen als maximum stelde – meer stoelen zou het land in moreel verval brengen- stamt uit de jaren zeventig, en sindsdien zijn veel bioscopen zo gebleven. Amsterdam heeft tientallen van dit soort heterobioscopen gekend; inmiddels zijn het er nog maar een paar. De seksshops en seksamusementszaken hebben privécabines die de bezoeker meer privacy bieden dan een bioscoop en ook nog eens zelf de keuze laten welke film hij wil zien.

https://i1.wp.com/www.filmrecensies.net/covers//1069_supervixens.jpg

Op het scherm begint een nieuwe film. Een vrouw in een lange jurk en met lelijke benen loopt in het park. Het beeld is superonschuldig en aseksueel.

Ik moet denken aan die mop over een oud mannetje in de seksbioscoop. Hij ziet de eerste beelden van een film waarin iemand in een auto zit, meer niet. Het oude mannetje draait zich om naar de bezoeker achter hem en zegt: ‘Als dat geen neuken wordt.’ Zal ik nu dezelfde grap uithalen met mijn buurman? Nee, dat zou flauw zijn. Ik voel me ongemakkelijk en heb sterk de neiging mijn aanwezigheid te willen rechtvaardigen. Dat ik hier ben om een stuk over te schrijven, uit pure nieuwsgierigheid of om te solliciteren naar een functie als kassamedewerker. Om een avontuur te beleven en een leuk verhaal te kunnen vertellen aan vrienden.  Maar waarom zou ik mijn  aanwezigheid rechtvaardigen? Waarom zou ik hier niet gewoon uit pure lust heengaan?

In de film struikelt iemand. Ik lach hard, mijn buurman lacht mee. Daarna voel ik mijn stoel schudden. Ik kijk naast me en zie zijn rechterhand heftige bewegingen maken. Ik blijf een tijdje gefascineerd kijken. Ik ontmoet geen agressieve blikken. De seksbioscoop heeft iets ontegenzeggelijks homoseksueels besef ik.

Dan komen een man en een vrouw tegelijk binnen en gaan snel zitten.

Ze rommelen wat met hun plastic tassen van de Bijenkorf. De aanwezigen lijken hun adem in te houden.

Ze beginnen met elkaar te zoenen, maar wat doen ze meer? Zijn ze al met elkaar aan het vozen? Heeft hij nou zijn hand onder haar truitje zitten?

Ik besluit naar de wc te gaan, die sowieso veelvuldig bezocht wordt.

Pro forma plas ik een paardruppels en ga snel terug de zaal in. Wat te verwachten viel, is ook gebeurd: een aantal mannen is opgerukt naar plekken achter en voor het stel en kijkt toe. Voor het duo zit een man, die zich totaal niet meer met de film bezighoudt. Hij heeft zich omgedraaid en volgt verlekkerd de gebeurtenissen op de rij achter hem. Zijn tong hangt uit zijn mond. Ik vind hem ranzig, maar ik ben ook jaloers op zijn moed en zijn neiging zijn lusten te volgen. Ik ga twee rijen voor het stel zitten.

Ik kijk naar achter en het meisje is echt doodsbang, zie ik. Snel kijk ik weer voor me. De man recht voor ze verdwijnt. Hij was te gulzig, zal hij nu ook beseffen.

‘Wil je gaan?’, zegt de man. Achter me hoor ik de vrouw welhaast opgelucht knikken.De grote zoektocht naar alles tassen begint weer en het heeft nog enige voeten in de aarde voordat ze verdwenen zijn. De bioscoop haalt teleurgesteld, maar ook een beetje opgelucht adem: bijna was er werkelijke in plaats van mechanische seksualiteit geweest.

De aandacht gaat weer naar het scherm uit.

4 gedachten over “Voyeurisme in de seksbioscoop

  1. frank

    In een seksbios voel ik me altijd op mijn gemak.Ik kan er doen wat ik wil en kan mijn seksualiteit ten volle beleven.Uren aan een stuk zit ik aan mijn penis te trekken met af en toe een pauze.Ik vergaap me aan de beelden op het scherm of ik gluur naar andere masturberende mannen.Mijn hoogtepunt stel ik steeds uit….mmh heerlijk is dat.Als de gelegenheid zich voordoet laat ik aan me voelen of zoek ik zelf lichamelijk contact met een man in de obscure donkerte van de naar seks ruikende kleine zaal.Het moment supreme is natuurlijk wanneer een koppel de bios binnen geschuifeld komt.Dat heb gelukkig al meerdere keren mogen meemaken want al bij al ben ik in hoofdzaak voor de vrouwen.

Geef een reactie

