Lakeman wil banken nationaliseren

Geen idee of econoom Pieter Lakeman het voor het eerst zegt, maar het is nogal wat.
In de laatste Folia, het blad van de Universiteit van Amsterdam, zegt hij o.a.:

“In mijn werk kom ik op voor bedrijven en mensen die benadeeld zijn door financiele manipulaties. Ik doe dat gedeeltelijk uit rechtvaardigheidsgevoel. Als staatsburger
voel ik me daartoe in zekere mate verplicht. Verder vind ik het ook leuk om in jaarrekeningen te duiken en zwendeltjes te ontdekken. Wat nu nodig is, is een
rigoureuze afrekening met ons banksysteem. Banken zijn halverwege de vorige eeuw een onmisbare schakel in het betalingsverkeer geworden en dat moet worden
teruggedraaid. Justitie, defensie en het betalingsverkeer behoren in handen van de overheid te zijn. Nationalisatie van het betalingssysteem en van de banken die daarin een rol willen blijven spelen is dus nodig.”

(zie pagina 23 van bovenstaande link)

Interessante informatie over het Nederlands bedrijfsleven, vanuit Lakemans oogpunt, kunt u vinden op de site van de stichting SOBI.

Geef een reactie

