ei/ij-, au/ou-fouten

De laatste jaren zie ik, op internet, maar ook in kranten, steeds meer klinkerfouten:

Stijl haar ipv steil.
Hij kreeg een dauw ipv een douw.
mislijdend ipv misleidend.

Ik moet altijd een beetje lachen dan, zeker als het in een krant staat, maar ja, ooit wordt het normale spelling, vrees ik.

Mislijdend vind ik eigenlijk wel mooi. Heeft iets poëtisch.

8 gedachten over “ei/ij-, au/ou-fouten

  1. renzo

    hei eilei kukelei.

    Of zo.

    zo heette een programma op RTL4 toen ze net begonnen (1989).
    dat was een programma in het luxemburgs ofzo. RTL was toen, om de ned. mediawet te omzeilen, een luxemburgse zender.
    Nu nog? Ik weet het niet

    He eilei kukelei. Onthoud die naam

  2. Peter vdL

    Ik las vanavond in Michieltjes jongenshart van Michiel van de Pol: “We hadden een soort padstelling bereikt.” (pag. 70)

    … waardoor ik mooi de gelegenheid heb, om de naam Michiel van de Pol te noemen! Michiel van de Pol, die een strip in het Parool had, die er uit werd gegooid en vervangen door Gary “vaak het zelfde” Larson! Vaak hetzelfde, dwz scxc3xa8ne’s uit het dagelijk leven, die iedereen kent (iemand komt binnen in wachtkamer huisarts en vraagt: “”Na wie ben ik?”… maar dan met dieren in plaats van mensen. Aardig, voor een keertje, misschien ook best wel leuk, door de grappige de grappige tekenstijl van Larson.., maar op een gegeven moment weet je het wel (of ben ik nou zo slim?), en Michiel vdP was (is) xc3xa8n origineler xc3xa8n leuker. Oordeel zelf: (heb deze site nog nooit bezocht, dus hopelijk heeft het het niveau van de Paroolstrip xc3xa8n van bovengenoemd boek)http://www.cartoondiarree.nl/

  3. renzo

    Leuk dat je erop wijst Peter. Idd, die MIchiel is leuk – niet altijd vind ik. Larson kennen we nu wel.

    D/t fauten zie je ook vaak in kranten, ook in niet-werkwoorden.

Geef een reactie

