Maarten van der Weijden over schrijven

“Op de persconferentie vragen de media hoe ik mijn leukemie overwonnen heb.

Ik heb mijn leukemie niet zelf overwonnen. Ik ben gaan liggen en heb het ondergaan. De onderzoekers, de artsen, de verpleegkundigen, KWF Kankerbestrijding en haar donateurs, dát zijn de mensen die mijn herstel mogelijk hebben gemaakt’, antwoord ik rustig.”

Uit: Beter, 2009.

Olympisch kampioen 10 kilometer openwaterzwemmen Maarten van der Weijden heeft zojuist een zeer opvallend boek, Beter,  gepubliceerd. Hij schrijft hierin onder meer over zijn kanker, zijn olympische titel, de moeizame verhouding met zijn vader en natuurlijk zijn grote passie: zwemmen.

Beter overstijgt mijns inziens het genre ‘sportboek’ ver, omdat het gaat over een mensenleven, met alle keuzes en niet-keuzes (GELUK! Dat een enorme rol speelt) daarin.

De inmiddels gestopte zwemmer hanteert een zeer ondramatische stijl, wat het boek des te dramatischer maakt. Ik las Beter in een paar dagen uit – ik had weinig tijd, anders had ik het in een dag uitgelezen.

Ik stelde hem een paar vragen:

Hoe komt het dat jij zo kunt goed schrijven? Heb je er ervaring mee, met je studie of zo?

Nee! Geen ervaring met schrijven. Ik denk dat ik mijn verhaal goed kan vertellen, omdat ik er goed overheb nagedacht. Ik heb het geschreven zoals ik het ook zou vertellen.

Met de uitgeverij heb ik vooral samengewerkt. Het is echt niet zo dat ik mijn stuk ingeleverd heb en dat zij er een boek van hebben gemaakt. Na bijna elke stap heb ikzelf de regie gehouden. Alleen bij het pure verbeteren en kromme zinnen veranderen heb ik AMBO een vrijbrief gegeven.

Ik vind het bizar dat je het boek in een maand tijd- in maart dit jaar- geschreven hebt. Menig professioneel schrijver zal jaloers op je zijn…

Tja, ik weet het ook niet, het ging gewoon lekker. De ruwe versie heb ik in twaalf dagen geschreven, 5000-10000 woorden per dag. Het was één grote flow, heb niks terug gelezen. Uiteindelijk stond daar een afschuwelijk lelijk verhaal, maar wel de basis voor iets moois

Je had aanvankelijk Tim Krabbé benaderd om je verhaal op te tekenen, maar die wilde niet. Waarom Krabbé?

Waarom Tim Krabbé? Ik vind zijn verhalen altijd mooi. Dat moet iets te maken heeft met hoe je de wereld ervaart. In mijn boek staan bijvoorbeeld nauwelijks beschrijvingen van mensen, omdat ik dat ook nooit ervaar. Ik heb geschreven hoe ik mijn leven ervaren heb. Misschien helpt die eerlijkheid ook wel bij het schrijven. Voor mij was het de situatie voor de geest halen en schrijven, terwijl ik me ook een heleboel tussenstappen kan voorstellen.

Niet vanwege zijn sportklassieker’De Renner’?

Nee, ik vind dat niet zijn beste boek. Mijn favoriete boeken van hem zijn: Marte Jacobs, Kathy’s dochter, maar de mooiste denk ik: Een goede dag voor de ezel. Krabbé beschrijft de wereld heel rationeel en dat komt dan in de buurt van hoe ik de wereld ervaar. Zijn Marte Jacobs kwam tot nummer 50 in de CPNB-bestsellerlijst, ik kwam in diezelfde lijst binnen op tien; ik vind dat echt bizar!

Tot slot: je stijl heeft iets afstandelijks. Je spreekt en schrijft ook erg nuchter over kanker, over alles eigenlijk. Ik vind het een verademing, maar ik hoorde en las al verbaasde commentaren van: Waarom niet meer gevoel? En: volgt die jongen nou echt nooit zijn gevoel?

Ik vind mezelf en ook mijn vader erg emotioneel. Het heeft allemaal ook niks met emoties te maken. Rationele mensen zijn niet minder emotioneel dan niet-rationele mensen – ze kijken alleen anders naar de wereld.

Beter /  Maarten van der Weijden 

272 pagina’s | Ambo | EURO 17,95

 

Geef een reactie

