Dries van Agt en de Palestijnen

Een schreeuw om recht van oud-premier Dries van Agt, is verschenen. Het gaat over het Palestijns – Israelisch conflict.

In NRC-next vandaag staat een erg zure recensie van Jan Blokker (misschien is dat een pleonasme, een recensie van Jan Blokker is vaak zuur), met veel argumenten op de man, die vooral neerkomt op dat Van Agt van mening is veranderd. Alsof een mens niet anders mag denken dan vroeger, niet mag bijleren, Blokker, denk ik dan.

Na zo’n stuk denk ik: “Het zal wel een interessant boek zijn. 

Van Agt heeft een eigen site waarop ook een hoofdstuk uit zijn boek te lezen is. Ik ga ernaar kijken!

13 gedachten over “Dries van Agt en de Palestijnen

  1. Naomie

    Dries van Agt maakt zich druk om het lot van de palestijnen, terwijl er veel grotere rampen zich afspelen elders op de wereld. De reden dat Van Agt zich bekommert om de pallis is dat hij altijd iets tegen Israel en de Joden heeft gehad. Hoewel hij dat alijd ontkent. Hij heeft dit laten zien door duitse oorlogsmisdadigers vrij te laten. De drie van Breda. Het antisemitisme viert hoogtij in Nederland. Terrorisme valt niet goed te praten. Israel verdient onze warme steun!!

  2. renzo

    Tja, er spelen zich idd altijd ergere rampen af op de wereld.
    dat ga ik ook zeggen op het moment dat iemand zich ergens druk om maakt – er zjn ergere dingen.

    Antisemitisme hoogtij in nederland?
    Volgens mij hebben Joden het hier prima.
    Van Agt heeft recht op een mening.

    en kritiek op israel mag hoor, naomie.
    jammer dat je met antisemitisme aan komt dragen – die term betekent inmiddels niets meer zo.

  3. Naomie

    In dit land wordt wekelijks door tienduizenden jongeren “Hamas, Joden aan het gas!” geroepen. Het aantal afgevoerde Joden in nederland tijdens de oorlog is het hoogste van Europa. De islamisering. Gretta Duisenberg, Dries van Agt, Van den Broek, enzovoort, enzovoort. Terwijl onze vrienden (Wilders) nu moeten onderduiken… En nu durft u ook nog kritiek op Israel te hebben?!?

  4. bj

    Naomie toch

    De WO II zou los moeten staan van de discussie over het conflict tussen Palestijnen en Israel. WO II wordt al genoeg misbruikt dunkt me. We zijn ruim 60 jaar verder en laten we de dingen nu eindelijk eens los zien van wat er ooit is gebeurd. Ik ben zelf pro-Israel maar ik zou niet weten waarom je het land of de methodes die men toepast niet zou mogen bekritiseren.

  5. Naomie

    Ik begrijp dat nederlanders hun beladen historie het liefste buiten de discussie houden. Maar er lopen nog steeds slachtoffers en kinderen van slachtoffers rond van WO II. Het is cynisch dat kinderen van collaborateurs gaan bepalen wanneer het onderwerp voldoende besproken is. Hoe zit het met de mening van de kinderen van de slachtoffers, de israeliers? Laten we niet vergeten dat dankzij het feit dat europa de joden massaal in de steek liet, het land Israel is ontstaan. De enige plek ter wereld waar ze zich veilig kunnen voelen. Maar zelfs in Israel wordt het ze kennelijk niet gegund om in vrede te leven! Ik zou zeggen: ga eens een weekje kamperen in Sderot waar regelmatig het luchtalarm afgaat en dan piep je wel anders dan deze academische prietpraat.

  6. bj

    Het feit dat zoiets zestig jaar geleden is gebeurd rechtvaardigt naturlijk niet elk gedrag. Tot wanneer mag Israel blijven handelen op basis van het onrecht en het erge dat er in WO II is gebeurd?
    Kamperen in Sderot, waarom zou je dat doen?
    Ik ga ook niet kamperen in Uruzgan. Ik ga trouwens nooit kamperen.
    Nogmaals, ik ben zelf pro-Israel, maar kritiek moet ook mogelijk zijn.

  7. bj

    Naomie
    zelfs al zou ik een kind van collaborateurs zijn (mijn ouders waren kinderen in WO II) dan nog kan ik me niet aangesproken voelen. Ik kan toch niets doen aan het gedrag van mijn voorvaderen? Draag ik ook nog de slavernij op mijn schouders mee?
    Jij gooit iedereen op xc3xa9xc3xa9n grote hoop. Beetje onzinnig.

  8. Naomie

    Israel is het land waar Hij ons door de woestijn naartoe heeft geleid, er wordt nergens geschreven over een plek voor de arabieren. Logisch, want “Palestina” is gewoon Jordanie. Daar kunnen ze altijd naar toe als het ze niet bevalt. De arabieren hebben zelfs het hele middenoosten om te kunnen wonen. Joden niet. Natuurlijk willen de pallis niet verhuizen, omdat hun anti-israel campagne dan geen grond meer heeft. Bovendien is de mensenrechten situatie voor hun in Israel nog altijd veel beter dan in willekeurig ander land in de regio.

    Maar ja, daarover hoor je nooit een antisemiet in nederland zeuren. Gek heh?

  9. Rik

    500.000 illegale kolonisten die de Palestijnen het leven zuur maken, een atoombom en een machtig leger en Naomie ziet Israel nog steeds als slachtoffer. Dan leef je toch wel in je eigen wereld.

  10. Naomie

    De pallis hebben democratisch gekozen voor een terroristische regering die raketten op scholen afschiet en zelfmoordaanslagen op burgers pleegt (sommige slachtoffers waren holocaust survivors). Hamas heeft zelf gezegd dat zij van de dood houden zoals normale mensen van het leven houden. Eerlijk is eerlijk, hamas heeft heeft gegeven wat ze de kiezers beloofd hebben: dood en verderf. Het is toch verschrikkelijk dat Israel genoodzaakt is om met grof geweld orde op zaken te stellen?
    Ook christelijk arabieren zijn arabieren. De loyaliteit van arabieren ligt bij andere arabieren en niet bij het Joodse volk. Dat heeft de geschiedenis helaas wel bewezen. Israel heeft een groeiend probleem doordat er steeds meer arabieren bij komen. Die hebben ook stemrecht want wij zijn voor democratie. Om te voorkomen dat Israel op den duur een soort Gaza wordt (zoals met europa wel zal gebeuren) moedigen we de pallis aan om terug naar hun ‘roots’ te gaan in de omliggende landen. Steeds meer pallis geven aan dat ze graag verhuizen, dus ik zie niet in wat daar mis mee is.

  11. bj

    Israel is het land waar Hij ons naartoe heeft geleid?
    Tsja, als je dat gelxc3xb3xc3xb3ft. Tegen religie en al die idioterie die er geschreven staat in Bijbel, Koran of Talmoet kan ik niet op hoor.

Geef een reactie

