Ik lees…

Ik lees momenteel:

Lastig   Trude de Jong. Van Goor, cop. 2009.

Origineel boek over origineel onderwerp: geestelijke mishandeling. Het is niet helemaal mijn thema,maar het is boeiend te  lezen hoe Lea (12) door haar ouders geterroriseerd wordt. Ze moet voor haar 2-jarige broertje Ronnie zorgen, terwijl pa druk is met zijn eigen bedrijf. Lea doet het nooit goed:

Zie bijv. dit fragment:

‘Lea vouwde de pyjama van Ronnie  open legde hem in de grote koffer bij de andere kleren. Ze lagen er keurig gestreken en gevouwen bij alsof ze zo uit de winkel kwamen.

Lea streek over de pyjama. Zou mama zien hoe ze haar best had gedaan?

‘Neem die grote koffer maar,’ had mama gezegd. ‘We gaan toch met de auto, dus we kunnen een hoop meenemen.’

Maar ze zouden toch niet zo lang wegblijven?

Lea had de koffer van zolder gehaald en  in Ronnies kamer gezet. Ronnie zat op de grond met zijn trein tespelen. ‘Tuuttuut!’ Hij gaf het treintje zo’n duw dat het van de rails afschoot.

Lea raapte het op en zette het terug. ‘Tuuttuut!’

‘Waarom ben je aan het spelen?’ Mama stond plotseling in de kamer. ‘Er is meer dan genoeg te doen.’

‘De koffer is bijna vol en ik wist niet of ik zijn rode trui erin moest stoppen want die is een beetje te klein,’ zei Lea ademloos.

Mama graaide in de koffer, zodat allesschots en scheef door elkaar kwam te liggen. ‘Veel te weinig ondergoed en sokken .Je vergeet de helft in te pakken. Waar zit je verstand?’

‘Het spijt me.’

‘Je doet je naam eer aan.’

Aan haar lach zag Lea dat mama iets naars ging zeggen.

‘Jouw opa vond het een mooie naam, Lea. Uit het Oude Testament. Dus hebben we je zo genoemd. Maar weetje wat die naam betekent?’

Lea schudde haar hoofd.

‘Koe. En dat is precies wat je bent,een stomme koe.’

Mama draaide zich om en liep haar slaapkamer in.

‘Stomme koe!’zei Ronnie.

Ik lees ook in:

Dood van een marktkoopman van Janwillem van de Wetering. Uitgeverij Bruna, 1977.

Grijpstra met zijn huwelijk en zorgen om zijn zoon, de laconieke en cynische De Gier met zijn kleine flat en leven als vrijgezel. Ze doen maar wat, zo lijkt het.

Ze leven, rotzooien, hebben problemen en hebben het leuk.

Ondertussen lossen ze een misdaad op. Ze zijn slim en dom. Net mensen.

Voor de mensen die Grijpstra en de Gier van tv-serie kennen en/of van de film (HABERDOEDAS!! en die Peter Faber): dit is heel anders. Dit is goed.

En: De loodhervormersvan Marten Toonder (1994)

De eerste Toonder die ik serieus lees en uitlees (lag aan mijzelf dat het niet eerder gebeurde.)

Ik vind hem: GOED!

Ook las ik onlangs:

Bingo  Clark Accord , Nijgh en Van Ditmar, oorspronkelijke uitgave 2007.

Bingo: het golf van de armen. Tjeez,wat een wereld. Hoe een aantal, vooral Surinaamse, vrouwen zich naar de ondergang gokken. En roddelen. Voortdurend roddelen en  anderen verwijten wat ze zelf ook doen -zoals hoofdpersoon Leanne die een vrouw achter haar rug verwijt dat ze haar kind thuislaat met een oppas.

Dat ze dat zelf ook deed, vergeet ze dan maar even.

Geen fraaie wereld eigenlijk. En toch heeft men ook wel veel aandacht voor elkaar – dat is wel mooi. Wat zo raar is: die Leanda kan best redelijk leven van uitkering + zwarte bijverdiensten. Alleen ze wil RIJKDOM.Z e gaat gokken. En ze krijgt: armoede. Die neiging zie je vaker in lagere sociale klassen.

Dat ondergang zoeken – dat zie je vaak bij gokkers.

Paar weken terug alweer las ik:

Alleen maar nette mensen vanRobert Vuijsje.

+

Vochtige streken van CharlotteRoche. Daarover later meer.

En wat lezen/lazen jullie zoal? Ook een heel erg boek noemen mag.

3 gedachten over “Ik lees…

  1. Meisjesspraak

    bedankt voor je reactie bij ons…. tja, we praten er juist over hoe moeilijk sommige relaties zijn (al dan niet virtueel)…. maar het gevoel van verliefdheid is zo geweldig. (op welke leeftijd dan ook). en Vochtige streken heb ik ook gelezen. oef!!!!!

  2. Nirvana

    Onlangs heb ik “Knock-out” gelezen van Rein Gerritsen (1949). Het is autobiografisch en beschrijft hoe hij van bankovervaller filosoof is geworden. Hij spaart daarbij noch zichzelf noch anderen. Ik vond het een heel spannend en fascinerend boek. Misschien ook iets voor jou, Renzo.

Geef een reactie

