Schrijven…

“Het sterker maken van een tekst door te schrappen, dat vind het leukste aan schrijven”,

zo zei Tim Krabbéin het programma ‘Profiel’, 11 maart j.l. – in een uitzending die geheel aan hem gewijd was.

Ik ben het met hem eens, op deze wijze schrijven is leuk. Je voelt je tekst groeien, terwijl je schrapt.

Ik heb het van januari tot maart 2009 ook gedaan. Maar de laatste 2 maanden deed ik precies het omgekeerde: ik heb mijn Liefdeshandboek voor demoderne man nog eens uitgebreid. Er ontbraken nog dingen die er echtin moesten. Zo is het van 82.000 naar 85.000 woorden gegaan – en het isbeter geworden.

Vandaag rond ik het – voorlopig – af.

Voor de geïnteresseerden nog wat informatie:

1) ik hoop dat het boek ergens volgend jaar uitkomt;

2) Een uitgever ga ik vinden, maar ik kan er in dit stadium niet op ingaan;

3) ik merk dat veel vrouwen erg nieuwsgierig naar het boek zijn.

4) hier een beginnetje:

MOTTO:

 

Mijn God, wat ben ik die relatieshit zat. Al eeuwenlang altijd diezelfde kapotgezaagde rotliedjes. Zulks sluit natuurlijk niet uit dat ik me telkens weer kostelijk amuseer met andermans amoureuze en andere ellende.”

–Herman Brusselmans.In: Mank(2002)

 

Inhoudsopgave

 

Naam hoofdstuk en erachter het paginanummer

Inleiding 7

Sprookjes 10

Margriet 13

Relatie-CV 14

Liefde moet toevallig zijn? 15

Jagen 17

 

SINGLES

Opzoek 20

Aantallenmannen 23

Een vrijgezel die gaat pas slapen… 28
Happy single: de leugen 29

Single-zijn als ziekte 30

Eenavondje flitsdaten 32

 

DATING

Misverstand:Hoe meer keuzes, hoe beter 35

Internetdaten 37

Afwijzing 43

Internetdaten, vervolg 47

Ellende? 48

Cijfers 49

Tips voor internetdaten 52

Nanda 54

 

DE MAN, DE VROUW

De man 58

de metroseksueel 59

Prins op het witte paard 63

Status 64

Mabel-generatie 69

Girlpower 70

Moderne zelfbewuste vrouw 71

De foute man 77

Loverboy 78

Menrule the world? / Matriarchaat 80

MaleBashing 81

Identiteit van de man  87

Gevoel 92

 

LIEFDE

Wat is liefde? 94

Eeuwige liefde 94

Uiterlijk 99

Margriet(2) 102

 

FLIRTENen VERLEIDEN

Daten 105

Kunstjes/ Pick up artists 106

Jezelf zijn 107

Flirten 108

Rekening/ etiquette 115

He’s just not that into you?! 117

Kom je hier vaker? / tips 119

 

SEKSUALITEIT

Seksoproep/ swingen 123

Onenightstand 125

Overkillaan seks? 126

Mannelijkeen vrouwelijke seksualiteit 129

Definitieseks 132

Seksuele interesse en signalen 133

Misverstand:Nederland is seksueel bevrijd 134

Breezerslet 136

 

Epiloog 140

Datingsites:een kort overzicht 143

Literatuur 147

 

INLEIDING

Somsben ik het zat. Bijvoorbeeld als een alleenstaande vrouw vertelt dater te weinig leuke mannen zijn. Dat ze daarom alleen is. Een wetenschapper geeft haar vervolgens gelijk: mannen emanciperen te weinig, zijn niet slim genoeg en emotioneel achtergebleven. Ik erger me kapot als een vrouw een man afkeurt- en wat horen we dat vaak – omdat hij bijvoorbeeld bij de eerste date kruidenthee dronk, zijn haar niet goed zat, foute sokken droeg, een verkeerde hobby had of de biefstuk medium doorbakken bestelde. Vooroordelen, overhaaste oordelen en intolerantie worden in dergelijke gevallen voor wijsheida angezien.

In het heersende discours gelden vrouwen als van nature goed – naar de mening van mannen wordt nauwelijks gevraagd. Er wordt veel gepraat over vrouwen als (lust)object, maar juist mannen worden gezien als een object dat aan de eisen van de vrouw  moet voldoen. Want liefde,daar weten vrouwen alles van en mannen niets. De veelgehoorde enonbewezen kreet ‘alle leuke mannen zijn bezet’, spreektboekdelen.

Boeken over de liefde zijn er in overvloed. Ze handelen over hoe je ‘echt’ lief kunt hebben, over de psychologie, over foute mannen en vrouwen,over vrouwen versieren. Over binden, kinderen, trouwen en scheiden.Over seksualiteit.

Ik heb de pretentie iets nieuws te brengen. Uit te leggen hoe mannen en vrouwen functioneren in de liefde. Dit boek is geen zelfhulpgids die belooft dat je liefdesleven perfect wordt als je je maar aan wat regeltjes houdt. Dat zou een armzalig boek zijn.

(….) enz.

8 gedachten over “Schrijven…

  1. simone

    volgend jaar pas uitgegeven???? man, wat doe je me aan??
    ga die uitgever vinden die jouw juweeltje gaat uitgeven !!! kalm aan en rap een beetje, ja!!
    anders ga ik weer viswijven en da’s nieleuk:-)

    mooi stuk om te lezen, dit gaat helemaal lukken met je boek, ben zo benieuwd en ja, ook ik ben 1 van de vrouwe die het graag wil lezen, nu m’n man nog:-)

  2. Karel van der Weide

    Volgens mij is Godfried Bomans de gelukkige eigenaar van ‘Schrijven is schrappen’, maar dat terzijde. Uit welingelichte bron, namelijk mijzelf, kan ik de lezers melden dat het Liefdeshandboek GEWELDIG is. Mijn teleurstelling zal mogelijk nog groter zijn dan Renzo’s, wanneer hier geen gerenomeerde uitgever bovenop duikt. Verder eis ik een mediahype.

  3. Joep Schrijvers

    Het is een schitterend, schurend boek, vlot geschreven uiteraard maar telkens denk je: o, jee, o ja! Eindelijk een ECHT mannenboek over liefde en seksualiteit. En dat zegt een nicht 😉

  4. renzo

    Ja, maar dan zit je met het probleem van de verspreiding JOhann. Bestelt men zoiets?? en je komt ook niet de media, wordt niet serieus genomen. dus toch maar een uitgave op papier, na (enige ) bekendheid kan een e-book dan.

Geef een reactie

