Christopher Hitchens over Holocaust-ontkenning…

Over de vrijheid van meningsuiting is veel te doen.

Hier Hitchens aan het woord:

“(…) Dus: als iedereen in Noord-Amerika wordt gedwongen om op schooltraining bij te wonen in gevoeligheid over Holocaustbewustzijn, en geleerd wordt de Endosung te bestuderen, waartegen in werkelijkheid niets gedaan werd door dit land, of Noord-Amerika, of het Verenigd Koninkrijk terwijl het gebeurde,  maar laten we zeggen dat daarvoor, bij wijze van compensatie, iedereen nu verplicht wordt een officieel en onveranderlijk verhaal te slikken, waarvan gedacht wordt dat dit het grote morele exempel is; het morele equivalent van de moreel tekortschietende elementen van de Tweede Wereldoorlog; de manier om onze onrustige gewetens te sussen over dat gevecht,

Als dat het geval is met ieder van ons, zoals het dat min of meer is, en één persoon staat op en zegt: Weet je wat? Die Holocaust, ik ben niet zeker dat die uberhaupt plaatsgevonden heeft. Sterker nog, ik ben er vrij zeker van dat het niet zo was. Ja, ik begin mij af te vragen of het enige niet was, dat de Joden een beetje geweld over zichzelf afriepen, die persoon, die heeft niet alleen het recht om te spreken; juist zijn recht om te spreken moet extra bescherming gegeven worden. Want om te komen op wat hij te zeggen heeft, moet hij enige moeite gedaan hebben; zou eventueel een korrel historische waarheid kunnen bevatten; of zou op zijn minst mensen aan het denken kunnen zetten over waarom zij denken te weten wat ze denken reeds te weten. ‘Hoe weet ik dat ik dit weet, behalve dat ik het altijd heb geleerd en nooit iets anders gehoord heb?’

Het is altijd de moeite waard om de eerste uitgangspunten vast te stellen, het is altijd de moeite waard om te vragen: Wat zou je doen als je een lid van het Platte Aarde-Genootschap zou tegenkomen? Nu ik er over nadenk: hoe kan ik eigenlijk bewijzen dat de aarde rond is? Ben ik zeker van de evolutietheorie? Ik weet dat het verondersteld wordt wxc3xa1xc3xa1r te zijn. Hier is iemand die zegt datz oiets helemaal niet bestaat, dat het allemaal Intelligent Ontwerp is. Hoe zeker ben ik van mijn eigen overtuigingen?”

Lees verder op: Frontaal Naakt, de site van Peter Breedveld

Geef een reactie

